Afhjælpning af kuldebro gennem murværk i tilbygning

Hej LDS'ere

Jeg har erhvervet mig et 180m2 gulstens typehus fra 1967 med en 20 m2 tilbygning fra 1977, og er så småt igang med at få et overblik over de renoveringsprojekter der skal søsættes over de næste 3-5 år, før vi har det hus vi gerne vil have.

Første punkt på dagsordenen er at få givet tilbygningen en mindre opfriskning så jeg kan anvende den som hjemmekontor de næste 3-4 år, inden vi får tid til at lave den helt store renoveringsmanøvre i den afdeling. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at høre jeres input til hvordan jeg bedst løser / forbedrer forholdene omkring den kuldebro der er opstået ved at man har bygget tilbygningen vinkelret på den gamle gavlmur, og facaden derfor på den ene side af døren er en ydermur og på den anden side en indemur. Umiddelbart over den lodrette linje hvor der er kuldebro, hviler remmen som bærer tilbygningens tag, hvilket gør at jeg ikke vil være så tryk ved blot at få rillet en 20mm bred fuge og fylde den med blød isolering, som kunne dækkes af rammen til den nye dør.

Jeg har vedhæftet nogle billeder som forhåbentligt kaster lidt lys over problematikken, som viser hhv.
a) Hvordan rem møder mur (billede fra yderside)
b) Hvordan nuværende dør møder gavlvæg
c) Den indvendige beklædning som pt. sidder foran den murede væg (ca. 4mm træbeklædning med 30mm luft til teglsten).
d) Udsnit af plan som viser hvilke vej kulde fiser ind gennem kuldebroen (blå pil)

Så mine spørsmål til jer:
1) Har i forslag til hvad jeg kan gøre for at forbedre forholdene / udbedre problemet?
2) Risikerer jeg problemer med fugt/svamp/råd eller andet, hvis jeg blot monterer min nye dør uden at gøre noget ved problemet? Her bør det måske bemærkes at samling mellem dør/mur er piv utæt pt., så fugtproblemer undgåes helt sikkert i øjeblikket ved ventilation gennem en 2m lang sprække fra døres bund til rem i top.

Alt input modtages med kyshånd, på forhånd tak :-) 

Ingeniør født med ti tommelfingre
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det var lavet som vist på grundplan å ville der ikke være noget problem. Men det er det åbenbart ikke, da ydermuren ser ud til at fortsætte i samme plan.
Er du sikker på at der ikke allerede er etableret en rille med flamingo i, bag dørkarmen. Det er den eneste korrekte måde at lav det på. Jeg synes at kunne skimte at alle sten på ydersiden er hugget/skåret netop hvor dørkarm sidder.
Er der ikke denne kuldebro adskillelse, så er det der du skal sætte ind.
Altså pille terrasse døren ud, og lave sådan en rille. Du sætter en soldat under remmen i den side hvor dørhåndtag sidder, så er det nemmere at arbejde på muren. Så laver du rillen, og undersøger om remmen også lægger af på inde muren. Hvis det ikke er tilfældet så hugger du fugen væk under remmen og lægger en 10 mm jernplade ind under. Denne må gerne være 120mm bred og 150-200 mm lang. 
Så sættes døren på plads igen, mellemrum ( den smule der er) stoppes med glasuld og der fuges 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar ev elmand, beklager sen respons.

Inderst inde var jeg nok godt klar over at det var den rigtige løsning. Jeg tror ikke der er rillet ud bag karmen på døren allerede, men får syn for sagen når der bliver lukket op.

Forestiller du dig at stålpladen hviler på begge sider af den nye rille, eller kun på én af siderne? Hvis den spænder hen over riller vil den være en lokal kuldebro.

Stålpladen skal sikkert gå hen over rillen, men det ser du nærmere når du får åbnet op. 
Nu har du en kuldebro på ca. 240 cm længde ( murhøjde) . Du ender så ud med en på 1 cm (pladetykkelse ) Det må da siges at være en forbedring. 
Men måske er der lidt plads til isolering ved enden ag jernplade.
Ligger remmen præcis midt for flamingo rillen, og ligger remmen kun af på den yderste del af muren så udgår du ikke at pladen går hen over rillen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Helt klart en forbedring, ville blot være sikker.

Tak for input :-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også