Skal elgulvvarme have egen gruppe i HPFI relæ?

Skal el gulvvarme have egen gruppe i HPFI Relæ?

Der er tale om 12,4 m2 
1850 W 
8,0 A 
29 Ω

Hvis ja, vil det være klart nemmest at grave op rundt om huset og trække kablet i jorden og få ind i det værelse der skal gulvvarme i. - Må man det? 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gulvvarme kræver ikke adskilt tilslutning, så du undgår dit gravearbejde.

Søren O
Hvad bruges gruppen ellers til? Hvis der er stikkontakter monteret på samme sikring, vil den nok springe, hvis der bliver sat en støvsuger til mens varmen kører. Det mest fornuftige ville være at give gulvvarmen sin egen gruppe, hvis der er risiko for overbelastning.
Det er lovlig at trække kabel ud og så grave den ned. Men jeg tvivler på at det er det nemmeste. Jeg har i hvert fald aldrig set den løsning. 
Nu kender vi jo ikke huset så det er umulig at komme med andre løsninger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvad med et elvarmekabel med langt mindre effekt. 1850 W er nok til at opvarme et velisoleret hus på 100 m2.

Søren O
Arhhh søren normalt bruges der 100 watt pr. M2 til gulvvarme,  så i hans tilfælde kan det dække et lokale på 18.5 m2
Annonce
ev elmand skrev den 20-08-2024 22:24:11

Det er lovlig at trække kabel ud og så grave den ned. Men jeg tvivler på at det er det nemmeste. Jeg har i hvert fald aldrig set den løsning. 
Nu kender vi jo ikke huset så det er umulig at komme med andre løsninger. 

Hej Ev elmand.
Der er både betongulv med fliser og massiv trægulv imellem. 
1. salen er udnyttet og jeg kan ikke trække noget fra den ene skunk til modsatte skunk og få det ned igennem muren.
Alle mure er fuldmurede. 
Se vedhæftede billede. 

mfrost skrev den 21-08-2024 09:19:15

Arhhh søren normalt bruges der 100 watt pr. M2 til gulvvarme,  så i hans tilfælde kan det dække et lokale på 18.5 m2

Så vil du mene den med 100Watt pr. m2 er nok i et ikke så godt isoleret gulv med fliser?  

Kabel kan fiskes op over loftet, hvis der er adgang til skunk. 
Ydermure er ikke fuld murede, det er hulmure som der kan fiskes kabel ned i. Men er du alligevel ved at renovere gulve i det værelse som skal have gulvvarme, så er det ingen sag få kabel op l væg og op i skunk på hoved huset. 
Men som skrevet tidligere det er ok at grave rundt om huset. Min. 35 cm ned, dækket med plast beskyttelses bånd og lidt længere oppe i grøften markerings bånd. Og så skal det beskyttes i begge ender hvor det går op over sokkel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis