Støbe lecablanding selv oven på randfundament istedet for lecaterm

Hej 
Håber meget der er nogle kloge mennesesker der kan hjælpe:
Jeg er ved at bygge hus, og har et begrænset budget. Derfor søger jeg bedste / billigste løsninger til mit byggeri, da det er ren egen finansiering. Så derfor følgende spørgsmål i forbindelse med at lave/lægge/støbe LECA 350 mm fundament ovenpå mit randfundament: 

Det er ikke KUN et spørgsmål om økonomi, Men det vejer meget tungt  i mine overvejelser. Tid osv. har jeg masser af. For jeg synes at LECATERM er svinedyrt, og vil helst finde en billigere løsning. Er lidt ligeglad med om det er mere arbejde eller besværligt osv.

1. Er det tvingende nødvendigt at bruge LECATERM, eller kan jeg bygge med ren 350mm LECA sten i stedet for?
2 Kan/må  jeg evt. selv blande LECA 6/10/20 mm blanding med cement og hælde i en støbeform 350mm bred oven på randfundamentet eller det nødvendigt at bruge 4/6 mm LECA også for at få styrke nok i støbningen ? ?
3 Kan evt. lave det med 2 x 10 cm LECA og 15 cm EPS i midten og murerbindere, Det fungerer jo på samme måde som LECATERM

Vil helst støbe selv. hvis jeg må osv., da jeg tænker det også gør det nemmer at nivellere osv, selv om det er et større arbejde 

Men søger nogle svar på hvad der er muligt, ​og ikke muligt

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Afhænger af din varmetabsberegning. Der vil være større varmetab
2. Hvis du regner materialer til støbeforskalling med bliver det dyrere en at købe de rigtige blokke.
3. Det kan man godt hvis tiden er gratis. Men det er ikke mange kr du sparer pr. ​blok.

Selvbygger med stort S. 
Hej tak for svar, har lige fundet ud af jeg kan købe 33x19x49 på tilbud hos skagen beton til 50,40 incl moms, og så er det jo noget billigere end de 77 kr det normalt koster så jeg tager LECA TERM til den pris, daa du jo har ret i dit svar, selvom jeg har tid nok. Mange tak for svarret :-)
For at opnå det samme så skal du jo også medregne EPS isolering i midten. 
Der er bygget masser af huse på den måde, så det kan lade sig gøre. Men da lecatherm kom frem viste det sig som en meget hurtigere løsning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis