Støbning af betongulv/dæk i Carport.

Hej med jer.

Efter flere forgæves forsøg på facebook, forsøger jeg mig nu her hvor sitet ikke lader til at være en børnehave.

Jeg har købt et hus i Vestjylland, men uden værksted, hvor jeg er nød til at lave en midlertidig løsning, indtil byggetilladelse, og økonomi er til at bygge nyt værksted.

Huset er med en carport, der idag er 26 m2, disse plus de løse vil jeg gerne have gravet ud, og have støbt betongulv/dæk, i inden indflytning 15/10. (Jeg har en sakselift til bil der skal derind og stå)

Men jeg påtænker at hoppe over hvor gærdet er lavest så at sige, jeg tænker ikke jeg nødvendigvis vil grave til frostfri dybde osv såfremt jeg kan undgå det. (Der ligger fjernvarme rør 90cm nede i yderste del af carporten)

Men jeg påtænker tilgengæld at støbe en ''plade'' / betondæk, i en støbekasse, 10x4,5 meter, ergo noget længere end de nu 26 m2, men det er bare for at forlænge carporten en anelse.

Men er der nogen kyndige der kan vejlede mig lidt her, da jeg Ikke har støbt gulv før, jeg har planer om at grave af 25-30 cm, under ønsket gulv højde, rette af med stabilgrus, og stampe dette, så har jeg en slat gratis leca nødder til at smide i, og derfter påtænker jeg at lægge plastik ud inden beton bilen kommer med flydebeton.

Alt dette kræver dog jeg får bygget en kasse, hele vejen rundt, for at holde på betondækket, er det nok med forskallings brædder, og stolper eller regler der bankes i jorden for at holde på formen, med 50 cm mellem, evt. en pind længere ud for at holde på det ?

Jeg aner som den garvede gør det selv mand nok kan se , ikke meget om det andet end hvad jeg kan læse mig til.

af økonomiske årsager bliver der ikke banket 50 cm sandpude, 300 mm flamingo osv..

Håber nogle har noget konstruktivt at byde ind med.

Billedet er lidt fra nettet for at illustrere hvad jeg mener.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bedste vil være at lægge beton fliser / belægnings sten. 
Altså stabil grus, og så ca. 5 cm afretnings sand, begge dele komprimeres efter hvert lag. Så rettes det af og der lægges belægnings sten 
Hvis du absolut vil have en beton plade så skal der laves en slags kasse som du beskriver. 
Der er store chancer for at denne kasse glider ud et sted, der er noget tryk frasådan et betonlag. 
Du ​skal nok bruge noget som er lidt tykkere end forskallings brædder. Og så hugge en stolpe ned bagved for hver ca. 0,5 m 
Men det væsentlige og det som holder bedst er en jordvold bagved brædderne. Den skal næsten op i fuld højde og du stamper det på plads simpelthen ved at gå på det. Kører du med vibratoer så tror jeg brædder går lidt indad. 
På dit ​eksempel ​billede ser du også noget jord bag brædder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg lavede noget lignende i min trægarage, da den skulle flyttes, det var i 1996 og også en "midlertidig" løsning, men der kom aldrig en anden løsning så det fungere endnu  
Jeg fik gravet omkring 25 cm af, og lagt sand som blev stampet og og så et ca 8 cm tykt betonlag, jeg blandende selv betongen i en fritfaldsblander. (plastfolie under beton)

Jeg brugte terrassebrædder i 28x120 mm, og så blev der banket lægter ned for hver ca. 50 cm til at holde brædderne på plads.
Brædderne blev sat så overkanten var sluthøjden med gulvet, så var det nemt at trække et bræt hen over og afrette betongen.

Jeg brugte ikke rionet da det jo kun var midlertidigt, og skulle være nemt at brække op, der er kommet et par enkelte revner, men ikke noget der genere.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Erik.

Jeg tænkte også i belægningssten til at starte med, men kom frem til jeg nok ville fortryde det relativt hurtigt.

Samtidig tænker jeg faktisk det kommer til at tage mig flere aktive mande timer, at lægge sten frem for flydebeton. Deraf mit valg.

Mht at holde ''formen'' har jeg anskaffet nogle jordspyd lavet i 25 mm kamstål af en længde på en meters penge, foruden 60x60 fliser af 66 kg stykket, og naturligvis lægter for hver 50 cm.
Hej Jens.

Tak for dit svar også, (Glemte jeg faktisk at skrive til Erik)

Lyder jo meget som om du har haft gang i det samme, jeg tror dog ifølge det jeg har læst at mit ''tryk'' på formen bliver højere med flydebeton, frem for almindelig beton, men jeg har ikke modet på at blande selv, for slet ikke at snakke om tiden og helbredet, jeg er desværre fleksjobber efter en arbejdsskade.

Kan du huske hvilket plast du har brugt? Jeg overvejede bare noget ensilage plast, det må kunne findes ved en lokal bonde mand jo :)
Jeg brugte noget 0,2 mm ( 200 my ) tykt plastfolie.
Tænker da ensilage plast er ok, hvis du kan købe et passende stykke, for det kommer jo i nogle store ruller.

Men eller kunne denne her fra Jem og Fix være en mulighed ​liNk​​​

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også