Radiator måler enheder når den er slukket

Mine radiatorer begynder at tælle enheder I okt, når mine naboer tænder for varmen og rør ved gulvet blir varme.. mine radiatorer er kolde og slukket. Jeg tænder først i nov. Vi bor i rækkehus og deler fyrrum med naboerne. Når jeg slukker for varmen slut marts fortsætter radiatorerne med at tælle enheder frem til maj hvor der ikke længere er varme I rør fra naboer. Er det lovligt, at mine radiatorer tæller enheder tiltrods for slukket og kolde radiatorer.. I hele fyringssæsonen er rør ved gulv varme. Vedhæfter billede af radiatorventil.. kan det på nogen måde undersøges om naboers varme forplanter i mine målere.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Det tyder på at du betaler for den varme der bliver tilført din bolig. Det er vel ikke rimeligt at dine naboer skal betale for den varme som fælles varmerør afgiver i din bolig.
Prøv at kontakte det firma der laver varmeregnskabet. De må kende lovgivningen.

Søren O
Mine radiatorer er kolde, når de er slukket.. men rørene ved gulvet er varme.. det er jeg egentlig ikke interesseret i.. jeg er interesseret i at når jeg har slukket for varmen, skal der ikke tilføjes varme i min bolig. I fyringssæsonen tæller samtlige radiatorer uanset om de er slukket...flere af naboerne har samme problem.. er skam i dialog med dem.. vi bor til leje og boligselskab frasiger sig alt ansvar... Jeg forestiller mig uden at være ekspert, at ventiler ikke lukker tæt og mine målere derfor tæller enheder.. det samme gør sig gældende hos naboer. Hvordan undersøges det om ventil er utæt ? Kan man udfra billedet komme med et bud, om hvornår denne ventil er fra ? Jeg har boet her siden 2011..
De målere som sidder er fordelings målere. I de gammeldags målere var det en fordampning af en farve væske, og det ver angivet med nogle streger. Nu er det vist mere elektronisk. 
Det vil sige at de "streger" som din måler tæller ikke direkte siger noget om hvor meget du skal betale i varme. De siger hvor stor en procentdel af hele lejligheds komplekset du skal betale. Så hvis alle beboere har samme problem, så bliver afregningen alligevel retfærdig.
Den eneste måde du kan undgå det er ved at isolere de rør som gå igennem din lejlighed. På den måde er der ikke noget varme som påvirker dine målere. Det er da et forsøg værd i et enkelt værelse. 
Den eneste måde du kan tjekke om der løber noget igennem ventilen er ved at mærke om røret er lun lige efter ventilen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er Brunatas målere og jeg kan følge mit forbrug og se hvilke radiatorer der forbruger x antal enheder på hver enkelt dag.. på det opgjorte varmeregnskab kan jeg se hvad det så koster..i 2022 pga de høje gaspriser, kostede de slukkede radiatorer mig omtrent 5000 kr.. i 2023 kostede de ontrent 1500kr... så det blir egentlig meget præcist. Ja okay.. så blir det svært pt, da fælles fyret pt er skruet helt ned og der ikke er varme I rørene før okt. En sagkyndig skal ud og kontrollere radiatorerne.. men det blir nok svært at komme frem til en retvisende beskrivelse n0r ikke der er varme I rørene. Boligselskabet påstår ventiler er fra efter 2016.. mærkeligt når jeg har boet her siden 2011 og de ikke er skiftet. 
Mht isoleringen.. der er rør fra gulv og op til termostat.. er det hele røret der skal isoleres ? Og hvad fungere bedst som isolering ? ​
Du kan isolere det stykke rør som bliver varm plus lidt mere. Altså den del fra gulvet og opad. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis