Ny Gavl på 70 er parcel

Hej.
Skal i gang med og skifte Gavl på mit hus. Det er et 70 er pacel hus, med lav hældning.
Gavl beklædning er i dag beklædningsplader af 12 mm. Loftrummet er åben på bagsiden,
dvs. ingen isolering på Gavl, isolering ligger direkte ned på loftet.
Spær konstruktion er af gitterspær.
I dag sidder der ingen vindspærrer eller vindpap. Min spørgsmål er, kan jeg fjerne beklædningsplader,
og bygge op på ny af 25x125mm gavlbeklædning tryk.im/fer+not, uden vindspærrer eller vindpap ?
Eller er det et krav nu, at det skal være med vindspærrer eller vindpap.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen krav byg som du vil
Der hvor man taler om vindpap, og ventilations afstand er hvor der er isolering bagved en pladevæg. 
Her har du jo rigelig med ventilations på bagsiden, og jo mere vind ( til en vis grænse) du kan få op i loftrummet jo mere sundt er din tagkonstruktion. 
Du skal være opmærksom på det vand som siver ned ad gavlen. Måske skal der er lille Z inddækning så det ledes uden på muren. Det gælder hvis gavlbeklædning sidder lige over muren.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar. Det giver god mening. Ja forstår den med Z inddækning  
Ergo kan jeg blot afmonterer de gamle beklædningsplader 12 mm. 
Og tilføje nogle ekstra lægter bagved, så jeg for max. 60 cm afstand pr. lægte.
Monterer første 25x125mm gavlbeklædning tryk.im/fer+not med Z- inddækning,
og ellers der ud af..... Tænker det må være syrefri skruer A4 til trykimprægneret træ.

Må man egentlig monterer vindpap direkte uden afstand til ny gavlbeklædning af trykimprægneret træ ??
dunas skrev den 20-08-2024 09:44:47

Må man egentlig monterer vindpap direkte uden afstand til ny gavlbeklædning af trykimprægneret træ ??
En delt beklædning er ikke så tæt som eg plader så derfor er normen at der sættes en vindspærre bagved.

Man sætter klemlister uden på vindpap så der bliver afstand ud til beklædningen og dermed et ventilationslag bagved så træet kan afgive fugt fra begge sider = mindre tendens til at det vrider så meget + evt gennemtrængende vand bliver ledt ud vha vindspærre + bundprofil.

Husk insektnet i bunden.

Edit: Rustfri skruer er kun til lærk eller sorter af hårdt træ. Trykket træ er altid gran el fyr og her er alm galvaniserede skruer fint.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Vi taler om gavlinddækning og ikke om pladevæg med isolering bagved. 
Når man bruger brædder med fer og not, så mener jeg ikke der er behov for vindpap.
Dette ekstra lag er kun for at lede regn vand nedad som eventuel kan komme igennem gavlen. 
Hos min søn har vi lavet gavl beklædning med Hardi planker imod hinanden, uden det ekstra lag. Det kan give en smule vand igennem men det siver ned på bagsiden og bliver ledt ud med Z inddækning nederst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Det kan man også godt, men tror det mere er en profil hvor beklædning går til jordniveau (musesikker), men opfylder samme formål.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

dunas skrev den 20-08-2024 16:50:16

Det giver mening med vindpap og klemliste, på delt beklædning. Bruger man ikke sådan ventilationsklemliste i bunden, i stedet for insektnet ??   https://www.e-bygstore.dk/byggematerialer/tag/alu-zink-profiler-1/alu-profiler/venti-win-liste/win-ventilationsklemliste-trykimpr-25x45x2400mm.html

Den kan godt bruges til det, men dens primære funktion er ved behov for at ventilere på tværs af en klemliste. Normalt bruges musesikring som det her i bunden: https://www.stark.dk/raw-musebaand?id=9400-9761514

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis