Flere afbrydere til halogen transformer

Jeg skal udskifte næste halogen transformer - denne gang til spots i gang. Jeg har købt endnu en af disse, (Ledvance Halotronic HTM transformer, 150W, https://res.cloudinary.com/evoleska/image/upload/v1676615134/xedu0z3iazvkvwewjcia.pdf). Jeg sætter sort og blå leder i transformeren og muffe på brun. Forbinder ud på trafo'en til en lille fordelingsdåse til de fire spots. Det virker som sådan men da der nu er to afbrydere "bliver afbryderne indbyrdes afhængige". Dvs begge skal så i "slukket" for at spots'ene ikke lyser. Det var oprindeligt "klik"-afbrydere, men jeg har fjernet den lille fjeder i begge afbrydere. Løsning?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har to afbrydere uden fjeder, vil det det ikke virke fornuftigt. Begge skal slukkes før lyset slukker. Hvis du vil bruge den transformer du har købt, skal der trækkes ekstra ledninger ud til afbryderne og de skal nok skifte til korrespondance typen. En større opgave.

Det ville være langt lettere hvis du købte en "transformer" der var forberedt til korrespondance, så kunne du beholde de to trykknapper som de er. 
Tak for svar - det giver god mening. Har du et konkret forslag/evt link til et egnet produkt? Synes ofte ikke det fremgår om de er forberedt til korrespondance?

Takker.
Din transformer er dæmpbar. Det betyder, at du skal have en afbryder med dæmpefunktion. Den anden afbryder forsyner du med den fjeder, du pillede ud og monterer den, så den giver en impuls til afbryderen med dæmpefunktion.

fase
Du behøves ikke at have en afbryder med dæmpefunktion, men det er en mulighed.

Hvordan så den gamle transformer ud? Umiddelbart vil jeg mene at det letteste at få en med de samme funktioner, så du ikke skal ændre på afbryderne. Hvis vi vidste hvad du havde fjernet, kan vi regne ud hvad du skal bruge til en simpel løsning.
Der er flere muligheder.
Det kan have været transformer / strømforsyning beregnet for korrespondance. Så skal der være fjeder i afbrydere. 
ELLER der sidder et kiprelæ i tavlen, som også kræver afbrydere med fjeder.
ELLER den ene afbryder skal være lysdæmper og den anden med fjeder. 
Så flere oplysninger/ billeder af det oprindelige, eltavle osv. hvis vi ikke skal være en del af "tegn og gæt" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Tak for jeres svar. Den oprindelige transformer var Tridonic Lovotec Te-T 0150, som vist ikke er på markedet mere. Se billedet for hvordan installationen var samlet. Der var fjedre i begge afbrydere.
Er der sådan en du mangler? Hvis ja, så kan du bruge dine afbrydere med fjeder.
Dæmpbar​​​

fase
Jeps, det ligner den oprindelige, men som der også står på dit link så er det et "Discontinued product".
alexhc skrev den 19-08-2024 19:01:55

Jeps, det ligner den oprindelige, men som der også står på dit link så er det et "Discontinued product".

Det kunne ikke ske noget ved at tage kontakt til RS og høre om, der skulle gemme sig et eksemplar på lageret. 

fase
Der er instruktion RS hjemme side. Brun og blå er fase og nul. Den sorte er ledning fra de to trykknapper. Trykknapperne kunne åbenbart skrue op og ned for lysstyrken.

Der må kunne findes en tilsvarende enhed. Om ikke andet kan det gøres med en lysdamper til korrespondance og en transformer der kan egnet til at blive dæmpet.

Hvad er årsagen til at du vil skifte?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis