Nedgravet kabler eller lign

Hej,

Jeg skal snart til at montere nyt hegn, og i den forbindelse tænkte jeg på pælebore og nedgravning til stolperne, hvordan kan man bedst undgå en skade eller lign i sådan en situation her?

Findes der oplysninger eller et kort over gamle kabler og rør m.m?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes det såkaldte Ler register, hvor man kan søge en gravetilladelse LInk
Men ved ikke om man kan som privat, der er noget entreprenøre skal søge oplysninger i inden de graver.

Men det er vel inde på din egen grund, så der er nok ikke noget der er registreret, udover måske kloak ledninger.

Sjovt nok har jeg i går brugt nogle timer på at grave et kabel fri, da jeg skulle bore stolpehuller til et hegn.
Kablet havde jeg selv gravet ned for mange år siden, det lagde 70 cm ned, og med et bredt dækbånd 10 cm over kablet, men det passede selvfølgelig lige med at der var der hvor den ene stolpe skulle stå.  

Vi prøver igen, i morgen --
Hehe tak for svar. Jeg var mere bange for el kabel som kommer ind i huset, kloaker og fiber ved jeg nogenlunde hvor er de står ikke i vejen for hegnet
Kan du ikke se hvor kablet går ind i huset, og så flugte ud til gravstenen ude ved skel ?

Vi prøver igen, i morgen --
Indføringskablet til huset burde være registreret i LER. Der er selvfølgelig også en vis tolerance på nøjagtigheden i LER.

Søren O
_ns skrev den 19-08-2024 00:42:59

Der findes det såkaldte Ler register, hvor man kan søge en gravetilladelse LInk
Men ved ikke om man kan som privat, der er noget entreprenøre skal søge oplysninger i inden de graver.

Men det er vel inde på din egen grund, så der er nok ikke noget der er registreret, udover måske kloak ledninger.

Det er fint muligt som privatperson, og man slipper også for regningen hvis området ikke er for stort. Og man derfor ikke komme over et vis beløb, ca. 100kr/år så vidt jeg husker.

Jeg fik også lidt af EL stikledningen ned mod vores hus med på forespørgslen, men den stopper angiveligt i vores i indkørsel, så derfra skal jeg gætte mig til resten. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Annonce
Nu fik jeg ringet til de her LER og de oplyste at det er gratis for private og få disse oplysninger som de kan tilsende, så det vil jeg forsøge i aften 
Der er fejl i oplysningerne forholdsvist tit. I hvert fald hos mig, hvor både placering og dybde var helt off. Heldigvis ikke på strømmen. Der var det kun dybden (rødt bånd kom frem 25 cm nede). 
"rødt bånd kom frem 25 cm nede" Det er jo en perfekt placering. Advarselsbåndet skal jo netop komme frem før en eventuel gravemaskine tager en skovlfuld med kabel i. 
For flere år siden blev jeg kaldt ud til en opgave: " Vi har ingen strøm i huset" 
Da jeg kom frem var det ret tydelig hvorfor der ikke var strøm i huset. 
Der stak mindst 6 - 8 ender op af deres stiklednings kabel. Der kørte en anlægs gartner rundt i haven med fræser og gruber. 
Det blev til et stk. midlertidig kabel hen over jorden så de kunne få strøm nu og her. Et par dage efter blev der så gravet ny kabel ind. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
I de glade 70-ere kørte jeg også med grubber og fræser. Det første jeg spurgte “kunden” om var “har du noget i jorden jeg kan ødelægge”, og så ellers hvor langt må jeg køre. Jeg løftede aldrig grubberen helt fri af jorden før jeg bakkede. Jeg behøvede ikke at vide noget.

Søren O
Nu vi taler om markeringsbånd og tegninger over kablers placering, så er her en fortælling om et telefonkabel tilhørende det nu hedengangende KTAS.
En fredag eftermiddag, medens vi gravede ny forsyning med kabel til erstatning af luftledning og gasrør ned, rammer den i øvrigt utroligt dygtige gravemester et 200 pars telefonkabel, der dukkede op med to ender. Hvad gør man så? Jo man kører ned til telefonmesterens kontor og bekender sin brøde. I 1971 havde telefonselskabet kontorer i provinsen.Telefonmontøren var ikke begejstret for at sige det meget mildt over at skulle splidse de 200 par og åbne en muffe for at splidse en ny kabelstump i det 1000 pars kabel, det gik ud fra. Papirisolerede telekabler kan ikke tåle at høre en dårlig vejrmelding uden, der er overgang.
Ja, det var mig, der var leder for arbejdet.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis