Termisk kamera

Jeg vil gerne energi effektivisere vores hus over de næste par år, og vil i den forbindelse selvfølgelig helst starte hvor gevinsten bliver størst.
Har i den forbindelse overvejet at anskaffe mig et termisk kamera, både for at se hvor jeg evt har kuldebroer, om der eks er tætningslister i vinduer, døre eller lign som giver mening at udskifte, men også hvor mine gulvvarme slanger går når der er behov for denne oplysning og mange andre ting et sådant apperat kan hjælpe med.
Men synes det er lidt svært at blive klog på om de billigere modeller er gode og præcise nok?
Har kigget lidt på eks
Flir One Pro
Flir TG267
Og på brugt Bosch GTC 400 c

Kan godt se ideen i flir one pro med en så lille enhed, men jeg bruger iPhone og de nye iPhone er jo ved at gå væk fra Lightning stikket, så frygter lidt den vil være en dårligere køb efter nogle år hvor jeg formentlig overgår til nyere tlf uden Lightning stik.

Men er der nogle erfaringer derude med nogle af disse? Har prøvet at se lidt video på de forskellige men ikke rigtigt noget jeg er blevet meget klogere af, og Flir tg267 synes jeg de fleste videoer er elektrikere der bruger den på print eller eltavler, altså noget hvor de er rigtig tæt på emnet, det kommer jeg måske også til men ikke som primært, jeg vil også som minimum kunne stå 3-4 meter fra eks et gulv, vinduer eller lign og kunne se et klart billede.
Er der nogle erfaringer med nogle af disse termiske kameraer? Eller evt et helt andet kamera folk vil anbefale i prislejet under 5000,- 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har et flir CX-3, det virker udemærket til at tage facadebilleder osv. med.

Det koster omkring 4000,-

Opløsningen er ikke det vilde, men til formålet er det tilstrækkeligt.

Elektronikteknikeren
Hvad plejer du at gøre med din gamle tlf. når du køber en ny?
Mange lader den gamle ligge i skuffen. Hvis du gør det samme kan den jo stadig anvendes med FLIR. Og opdatering af FLIR-appen og telefonen er heller ikke noget problem sålænge de er kompatible.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Man får helt klart mest for pengene ved at købe en der skal bruges i forbindelse med mobiltelefon. Det man betaler for er blandt andet opløsning. Man har ikke brug for super opløsning, men mange har en for dårlig opløsning. Nogle lægger termobilledet oven i et almindeligt kamerabillede, så er det lettere at tyde.

Det er med termokameraer, som med alle andre måleapparter, man skal forstå hvordan de virker. Forskellige materialer har forskellige emissions faktorer ε. Tager man fx et billede af en gavl, vil de enkelte farver på billedet (murstensvæg, vinduesrammer, glas, osv) være afhængig af to ting - hvor varme de er og hvilke emissions faktorer materiale har. Typisk er kameraet fra fabrikken indstillet til en faktor få 0,95. Man kan normalt ændre den efter behov. Temperaturgengivelsen er kun korrekt for materialer med den valgte emissions faktor.Faktoren for maling er mellem 0,80 og 0,95. Så hvis to ting er malet med forskellig maling, kan det se ud som om temperaturen er forskellig, selvom den er ens.

Ser du et termo-billede af en hånd med fingerring, Ser det ud til at ringen er betydeligt koldere end hånden. Det er den selvfølgelig ikke, metallet har blot en lavere emissions faktor end hånden.
https://www.robotroom.com/Flir-Infrared-Camera-4.html

JohnLarsen skrev den 18-08-2024 21:28:39

Hvad plejer du at gøre med din gamle tlf. når du køber en ny?
Mange lader den gamle ligge i skuffen. Hvis du gør det samme kan den jo stadig anvendes med FLIR. Og opdatering af FLIR-appen og telefonen er heller ikke noget problem sålænge de er kompatible.

Jeg skifter kun tlf når den nuværende slet ikke kan mere. Så det er ikke en mulighed. 

Overvej at leje et..
Jeg købte for nogle år siden, det er virkelig fedt, men tilbringer også meget tid i skuffen.. 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
lyhne1 skrev den 19-08-2024 05:49:28

Overvej at leje et..
Jeg købte for nogle år siden, det er virkelig fedt, men tilbringer også meget tid i skuffen.. 

Ved det, og kommer det sikkert også til her, men kan virkelig godt lide at det bare er at gå ud i værkstedet efter det når man skal bruge det, også til helt små opgaver. 

Jeg købte et topdon tc004 på amazon til 2000,- i forbindelse med black friday, hvilket har langt bedre opløsning end flir. Fungerer fint til hobby brug. Der er ikke overlay af rigtig billede. Der er flere gode reviews af dette på youtube.
https://www.temu.com/ul/kuiper/un9.html?subj=coupon-un&_bg_fs=1&_p_jump_id=895&_x_vst_scene=adg&goods_id=601099519662942&sku_id=17592229668236&adg_ctx=a-d7c3d4c2~c-2a0666dd~f-cb65e362&_x_ads_sub_channel=shopping&_p_rfs=1&_x_ns_prz_type=-1&_x_ns_sku_id=17592229668236&_x_ns_gid=601099519662942&mrk_rec=1&_x_ads_channel=google&_x_gmc_account=5076073866&_x_login_type=Google&_x_ads_account=5695467342&_x_ads_set=20803378490&_x_ads_id=156810493598&_x_ads_creative_id=682223236934&_x_ns_source=g&_x_ns_gclid=Cj0KCQjw2ou2BhCCARIsANAwM2HBWlg8RIPIR0c9knD-Ih8hsyq_b8UjsyKJ4u1PiYbzeLWPuSpEcmoaAjKOEALw_wcB&_x_ns_placement=&_x_ns_match_type=&_x_ns_ad_position=&_x_ns_product_id=17592229668236&_x_ns_target=&_x_ns_devicemodel=&_x_ns_wbraid=Cj4KCAjwt4a2BhBrEi4AN-lholjVqKsMdq7uF54R3G1gVmr_94b_iiqGPi3w-lm3N-CVbbOyGI5jhVCJGgI7Tg&_x_ns_gbraid=0AAAAAo4mICGKsdIkvG7wWS24ApviglYIY&_x_ns_targetid=pla-2259318629453&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw2ou2BhCCARIsANAwM2HBWlg8RIPIR0c9knD-Ih8hsyq_b8UjsyKJ4u1PiYbzeLWPuSpEcmoaAjKOEALw_wcB&is_back=1
Det noget af et Temu link. Produktet er UNI-T UTi120S

Hvis du går efter en billig løsning, så sørg for at du kan låse farvespektret til bestemte temperaturer. Nogle skifter hele tiden, så højeste temperatur i billedet altid har den samme farve. Det irriterende at bruge og man mister hurtig overblikket.

Jeg kender ikke det linkede produkt, men synes generet godt om UNI-T's måleinstrumenter.

Jeg ved ikke om det stadigt er sådan, men tidligere var det ulovligt at sælge ​termokameraer med høj opløsning til private i USA. De bedste var derfor ikke amerikanske.
Lige en opdatering.
Jeg endte ud med at købe et brugt Flir C5 kamera. Det virker ret godt ved førstehåndsindtrykket. Så nu glæder jeg mig bare til nogle projekter hvor det virkelig kan hjælpe. Tal for hjælpen herinde. I sær den nyttige info om emissions faktorer. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også