Til VVSeren: Blød overgang fra 1-strenget til 2-strenget

Hej med jer LDS'ere,

Vi har et ældre hus, der har installeret et "fantastisk" 1-strenget radiatorsystem. Vi kunne godt tænke os løbende at udskifte det, i takt med at vi får renoveret huset. Vi kommer ikke til at lave en totalrenovering af én omgang.

Underetagen har to rum med gulvvarme fra 70erne, og ellers er der radiatorer. Overetagen har kun radiatorer.

Mit spørgsmål til jer er så, om det overhovedet er muligt løbende at udskifte systemet til et 2-strenget? Alternativt må vi ligge rørene klar til den dag, hvor det hele er klar til at blive skiftet.

På forhånd tak for jeres inputs!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er muligt, hvis det bliver planlagt rigtigt.

Vi gjorde det fra 1-strengs til gulvvarme, ad tre etaper.
Det var en VVS'er, der ombyggede vores teknik, således begge systemer kunne køre.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Og man må gerne som GDS'er selv lave om på sit varmesystem (Radiatorer/gulvvarme) - så længe det ikke er direkte fjernvarme.
Den moderne metode at lave varmeanlæg på er jo med 2 pex rør rør i rør ( frem og retur) fra en fordeler og hen til hver enkelt radiator. Her føres pex rør op i væggen så der ikke kommer rør op fra gulvet. 
Så det er jo et spørgsmål om at sætte en fordeler op med lukkehaner, og så lave radiatorer en efter 1. Man skal naturligvis have det planlagt så pexrør kan trækkes under rum der skal renoveres eller er renoveret. 
 Men det 1 strengede system skal jo efterhånden justeres ind så varmen bliver fordelt over de tilbageværende radiatorer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
I praksis ville jeg helt sikkert også trække 2 x PEX rør frem når jeg nu var i gang - så er det ikke et gammet tykt stålrør tilbage et sted.
Super, tak for info - det var gode nyheder. Dejligt at vide at der med en omhyggelig planlægning er mulighed for at udskifte det løbende.

Igen - Tak for jeres inputs!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis