Hvordan laver jeg bedst et sokkel til køleskab?

Jeg har fået nyt køleskab som står på gulvet. Det er nu sket mindst 5 gange at en i familien får en tå i klemme under køleskabslågen, hvilket er tæmmeligt smertefuldt.

Jeg har derfor fået ideen at sætte køleskabet på en sokkel af en slags, så det hæves måske 5cm fra gulvet.
Men hvordan laver jeg lettest sådan en sokkel?

Er det noget med at lave en ramme af lægter og vinkelbeslag. Og så evt. sætte en finerplade ovenpå?

Hvad ville I gøre?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er plads i højden, så lav en sokkel af lægter samlet med et par skruer og forsynet med en plade i køleskabets mål på den del, der er uden lågen. Hvis du ikke bruger høvlede lægter så puds dem og mal soklen sort, så ses den ikke så meget.

fase
S. Fabrin skrev den 17-08-2024 12:52:58

Hvis der er plads i højden, så lav en sokkel af lægter samlet med et par skruer og forsynet med en plade i køleskabets mål på den del, der er uden lågen. Hvis du ikke bruger høvlede lægter så puds dem og mal soklen sort, så ses den ikke så meget.

Jeg har nogle taglægter liggende fra skillevægsprojektet tidligere omtalt her. Så jeg bruger dem.

Jeg havde tænkt på at male den hvid lige som køleskabet. Men det kan da godt være, at sort er mere diskret...

Pladen ovenpå kan vel bare være noget krydsfiner som dette?
https://www.jemogfix.dk/krydsfiner-naaletrae-12-mm-122-x-244-cm/4131/9054770/

​eller evt. tagkrydsfiner ​(har muilgvis en rest liggende)

Eller er 8mm nok?

Hvis du laver rammen i samme størrelse som bunden af køleskabet er 8 mm nok, fordi køleskabet kommer til at hvile på lægterne. Farvevalget er op til dig, men det er nemmere at skifte fra hvid til sort end omvendt.

fase
Jeg har lavet en sokkel i MDF, bland andet fordi jeg har nogle pex rør som går gennem resten af køkkens sokler.

Det gamle køleskab fik et problem med det kar som kondens vandt skal fordampe fra, det fik vand til at løbe ned på soklen og den er ikke så glad for vand.
Jeg har så limet nogle store gulvklinker på.

Jeg tænker du sagtens kan undvære vinkelbeslagene.
kaffemand skrev den 17-08-2024 14:04:28

Jeg har lavet en sokkel i MDF, bland andet fordi jeg har nogle pex rør som går gennem resten af køkkens sokler.

Det gamle køleskab fik et problem med det kar som kondens vandt skal fordampe fra, det fik vand til at løbe ned på soklen og den er ikke så glad for vand.
Jeg har så limet nogle store gulvklinker på.

Jeg tænker du sagtens kan undvære vinkelbeslagene.

MDF var et godt forslag faktisk...

Vinkelbeslag er ikke så meget pga. holdbarheden men mere det, at skruerne så bliver skjult helt på indersiden.
Men jeg kan godt se, at hvis jeg skruer skruer i fra toppladen, så er det sikkert rigeligt. Og så er de også skjult
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også