Returtemperatur på fjernvarme

Hej fra ny på siden 

Jeg har overtaget et 20 år gammelt hus med fjernvarme og gulvvarme. Huset er i god stand.
Mit formål her og nu: Min returtemperatur på fjernvarmen er på omkring 45 grader, altså alt for høj.
Hvad er den rigtige/bedste vej til løsning. Kan jeg gøre noget selv. Evt. skifte rummåler til trådløse?
Eller er det bedst at overlade det til en fagmand?
Gode råd og erfaring med æresfrygt 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Det er meget sparsomme oplysninger du kommer med.
Du har sikkert en fjernvarmeunit - er det direkte fjernvarme (1 eller 2 varmevekslere i unitten)?
Hvor varm er returvandet fra gulvvarmen inden det løber tilbage til veksler?
Et par billeder af gulvvarmesystemet og fjernvarmeunit vil hjælpe.

Søren O
Vi skal til at have fjernvarme og vil i den forbindelse have en komplet unit sat op med varme og brugsvand, det vi har set på indtil nu har jeg kunnet forstå man på unitten kan indstille tilbageløbstemperatur så den ikke lukker fjernvarme retur der er for varmt. Har i evt den mulighed? 
I har vel ikke gulvvarme på i øjeblikket i denne varme?
Er den eneste varme i bruger i øjeblikket ikke brugsvand?
Jeg er på ukendt grund.
Et billede siger måske hvad i skal bruge.
Desværre et lidt sløret billede, og så mangler toppen af unitten.
Ellers en temmelig flot installation, hvor elledningerne desværre forstyrrer billedet.
Kan du ikke tage et billede af typepladen på  selve kabinettet. Så kan vi sikkert finde en manual på anlægget. Jeg vil umiddelbart gætte på at en af de selvvirkende (Danfoss) ventiler er defekt.

Søren O
Annonce
Det hjælper ikke på det problem at sætte trådløse rumtermostater op. 
Men det kan være veksler til det varme brugsvand hvor termostat er stillet lidt for højt. Jeg går ud fra at gulvvarme stort set er lukket nu. 
Du kan prøve at skrue en af termostaterne lidt ned, og se om det hjælper, og om du stadig har varm brugsvand på 52 - 54 grader

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
så er jeg tilbage.
Jeg har taget to nye billeder og tættere på. Giver de et brugbar billede af ​systemet?
Mangler stadig et billede af typepladen og et billede der viser det øverste i unitten.

Søren O
Kan denne bruges? Den sidder bagved en masse.
Der er et andet skilt, som er fuldstændig ødelagt og ulæselig.
Din fjernvarmeunit er en Gemina-Termix VMTD-1 T 24 Århus.
Jeg kan ikke finde manualen, men fabrikken i Sunds kan sikkert hjælpe dig. Prøv at sende en mail på “[email protected]
Jeg tror stadig at det er den store Danfoss AVTB ventil der er synderen. Prøv at skrue helt op og helt ned, og vende tilbage til udgangsstilimngen. Desværre har ventilen tildens til at blive træge, og virke dårligere. Ventilen kan godt adskilles, renses m.m. Der kan også købes reservedele, men min erfaring siger at hele ventilen skal skiftes. Det er ret let gjort, men du skal regne med et par tusinde hvis du gør det selv. Det er dog aurisationskrævende arbejde.

Søren O
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis