Lampeudtag og opsætning af lampe i korrespondance med dæmpe

Hej alle kloge hoveder.

Jeg var overtaget en ny lejlighed og vil gerne have lys op. 
I de lampeudtag hvor der ikke er installeret korrespondance er det gået fint, men mine evner har desværre ikke været til at klare de 2 udtag der har korrespondance.

Der er både sort og brun ledning til fase og en blå til nul. Der er også jord, men det har mine lamper ikke. Derudover er der en grå jeg ikke ved noget om.
Anyway, here goes:

Når jeg forbinder med den brune fase ledning så lyser lampen fint, men vil ikke slukke andet end når jeg tager strømmen på relæet. 
Når jeg forbinder med den sorte fase ledning så lyser lampen også fint, og i stedet for at slukke når jeg prøver det. Så begynder den at blinke.

Nogle tips og trick

Vh Jonas 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Du skriver i overskriften at der er monteret dæmper. Måske er dæmperen ikke egnet til dine pærer (lyskilder). Et typenummer eller billede af dæmperen vil hjælpe os.

Søren O
Jeg er enig med Søren O. Hvis der er en dæmper, kan problemet være der. Når en lampe blinker er der ofte noget elektronik indblandet. Det er ikke ualmindeligt at en pærer blinker hvis man har sat en LED-pærer til en regulering, der er lavet traditionelle glødepærer eller halogen.

Hvis du ikke lige kan skaffe billede af dæmperen, kan du også prøve med en gammeldags glødepære, hvis du har sådan en. Hvis det virker fint med den, er fejlen dæmperen.  
Tak for lidt opklarende svar. Jeg er selv meget ny.
Jeg skriver kun at der er dæmpet fordi det fortalte forrige ejer. De fik trukket ny strøm i 2021 da de overtog lejligheden, hvor også korrespondancen og dæmperen blev installeret. Så jeg forestiller mig der er tilpas moderne til at være lavet til LED og ikke halogen eller glødepærer?
Har du prøvet grå og blå til lampen?
Godt forslag. Det forsøgte jeg mig med nu her. Så kommer der intet lys i pæren overhovedet. 
Grunden til at jeg egentlig kun havde forsøgt mig med sort og brun var at installationen så sådan her ud da jeg flyttede ind. (Indsæt billede) 
Kun samlemuffer på sort og blå, og så de der fjedersamlemuffer/skrueløse klemmer (eller hvad de hedder) som jeg ikke regnede med var til bløde ledninger.

Du har sammen type klemmer på alle ledninger, der er blot forskel på størrelse. 
Du skal næsten helt sikkert bruge den blå til lampen men det er sikkert også det du gør.
Du må kunne vise et billede af den afbryder/dæmper som du tænder ved. Og et billede af sikrings tavlen. Det er ret sikker at dæmper sidder en af de steder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis