Sikkert gulv på første sal

I vores hus er der på første salen på nuværende tidspunkt massive planke gulve. I det rum hvor vi ønsker at etablere badeværelse, er jeg kommet i tvivl om hvorvidt jeg har fat i en holdbar løsning.

Min tanke var, at fjerne plankegulvet, og skrue et passende stykke træ på siden af bjælkelaget/spær hvor plankerne lagde på. Efterfølgende skære plankerne til, så de passer i længden mellem spær og flugter overkant. For her efter at montere Nordic Fos sporplader efterfølgende.

Spærene er 12,5x12,5, og afstanden er 100cm.

For at jeg gør det sikrest, hvilken type træ skal jeg skrue på siden, og hvilke skruer ville I bruge?

Denne løsning er for at holde en så liv byggehøjde som muligt.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan man svejse vinyl på sporplader?

Hvis det er med henblik på at montere fliser er det ikke en lovlig løsning, og er dømt til at give en vandskade.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 16-08-2024 08:32:24

Hvis det er med henblik på at montere fliser er det ikke en lovlig løsning, og er dømt til at give en vandskade.

Der er flere ideer i spil til hvordan jeg gør ovenpå pladen. Det kan bl.a. være en lav gulvspånplade, wedi plade, membranplade mm. 

Først er jeg dog interesseret i at få bygget underlaget stabilt og sikkert ☺️
CTH2203 skrev den 16-08-2024 09:10:13

Ikke uden at spor og slanger bliver tydeligt igennem vinylen.

Det kommer jo an på hvad slutproduktet skal være og om det kan lade sig gøre at understøtte det så det er stablit - klinker, vådrumsvinyl, microcement???

Dine bjælker og afstand mellem dem lægger (afhængig af spænd) ikke umiddelbart op til en tung løsning med beton og svalehaleplader til undergulvet. 

Noget andet er hvordan du laver opbygning af fald og de 3cm kar-effekt mod afløb ift omgivende rum.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 16-08-2024 16:35:43

CTH2203 skrev den 16-08-2024 09:10:13

Ikke uden at spor og slanger bliver tydeligt igennem vinylen.

Det kommer jo an på hvad slutproduktet skal være og om det kan lade sig gøre at understøtte det så det er stablit - klinker, vådrumsvinyl, microcement???

Dine bjælker og afstand mellem dem lægger (afhængig af spænd) ikke umiddelbart op til en tung løsning med beton og svalehaleplader til undergulvet. 

Noget andet er hvordan du laver opbygning af fald og de 3cm kar-effekt mod afløb ift omgivende rum.

/BOFH 

Der er spænd på 4,5 meter. Der skal klinker ovenpå  

Ift. 3cm løses det med at der er plankegulv i de resterende rum (ca. 3cm tykke. Ovenpå kommer der gulvspånplade, og slutvist underlag og vinylgulv.

Annonce
Tror det er op ad bakke med at få lavet en konstruktion der er stiv nok til klinker når dine spær ikke er større. Krav til etageadskillelse er 150kg/m2 og det er dine spær et stykke vej fra at kunne opfylde mm du har målt forkert mht de 12,5x12,5?
Hvis man tager et let tag (250kg/m2) som eksempel så skal man ved 4,5m spænd og cc 1m ca op i en 220mm c24 spærtræ for at det kan bære.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

3 cm kar regel siger blot at man skal betragte badeværelses gulv som et kar hvor der kan stå 3 cm vand over afløb før det løber ud i tilstødende rum. 
Så man må godt gå lidt "op i " badeværelse. 
Jeg vil absolut anbefale en vinyl løsning. Så skal der ikke laves yderligere vådrums membran. Du skal huske at afløb skal være beregnet for vinyl, og at der skal uddannede montører til at lave det.
Faldet kan opnås ved at der allerede forberedes lidt fald i den nederste del af gulvopbygning. Yderligere lægges så et ekstra lag gulvgips i den del af badeværelse som ikke er bruseniche. Så spartler gulvmontør hele gulvet og opbygger fald i bruseniche, det hele med flydespartel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
BOFH skrev den 16-08-2024 20:08:19

Tror det er op ad bakke med at få lavet en konstruktion der er stiv nok til klinker når dine spær ikke er større. Krav til etageadskillelse er 150kg/m2 og det er dine spær et stykke vej fra at kunne opfylde mm du har målt forkert mht de 12,5x12,5?
Hvis man tager et let tag (250kg/m2) som eksempel så skal man ved 4,5m spænd og cc 1m ca op i en 220mm c24 spærtræ for at det kan bære.

/BOFH 

Jeg havde fået konen til at måle, og hun havde målt rigtigt, hvis det var tagspærenes mål jeg skulle bruge. 

Spær i gulv/etage adskillelse er 10x20cm. Stadig med en afstand på 1 meter og spænd på 4,5 meter. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også