El spørgsmål

Jeg er ved at planlægge en opdatering af el i mit hus bl.a. en ny eltavle med nye grupper... Og jeg ved godt, at jeg skal have en autoriseret til alt det i kanalerne og med tavlen, men jeg vil gerne have en plan inden jeg tilkalder ham, så jeg har lige lidt spørgsmål :-P

Må man føre netværkskabel i samme rør som ledning? Og i så fald - må jeg trække det selv?

Må man have ledninger fra forskellige sikringsgrupper i samme rør?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej og Nej
og så kræver det alligevel lidt forklaring
Hvis netværks kabel skal i samme rør som 230 v kabler skal de have isolering som svarer til de 250 v og det har de normalvis ikke.
Når du bruger ordet ledninger, ( enkelt isolerede) så må der ikke være flere grupper i samme rør, og udtag. Jeg ved godt der er nogen der har en anden opfattelse. Det skal i så fald opmærkes på udtag og stikkontakter at der er 2 grupper.  
Men hvis du mener kabler ( dobbelt isolerede) så må du gerne have alle kabler ført i samme rør f.eks. fra loftet og ned til tavle. 
Du skriver "kanaler" og her kan netværk og 230 v være i samme kanel hvis der er skillerum imellem. 
Igen dobbelt isolering  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 15-08-2024 22:41:20

Nej og Nej

Hvis netværks kabel skal i samme rør skal de have isolering som svarer til de 250 v og det har de normalvis ikke.
Når du bruger ordet ledninger, ( enkelt isolerede) så må der ikke være flere grupper i samme rør, og udtag. Jeg ved godt der er nogen der har en anden opfattelse. Det skal i så fald opmærkes på udtag og stikkontakter.
Men hvis du mener kabler så må du gerne have alle kabler ført i samme rør f.eks fra loftet og ned til tavle.
Du skriver "kanaler" og her kan netværk og 230 v være i samme kanel hvis der er skillerum imellem.
Igen dobbelt isolering  

Nej, det kan nok være svært at finde så isolerede netværkskabler...

Beklager sammenblanding af udtryk - sådan er det når man ikke er fagmand :-P Kanaler er dem udenpå væggen så eller? Alt hvad jeg snakker om er indmurede rør i muren...

Og ledning eller kabel... Et kabel er en samling af ledninger med endnu et lag isolering? Det er sådan nogle jeg snakker om...
Kort fortalt: Jeg har et udendørs stik som pt. får sin strøm fra et kabel, der går gennem væggen fra dåsen på indersiden af væggen (i spisestuen). Men jeg vil gerne have en afbryder til stikket ovre i garagen. Så kan jeg få trukket et kabel fra en afbryder i garagen og ned i samme rør i spisestuen og så ud gennem væggen. Så der er både gruppen for spisestuen og for garagen i samme rør.
Jamen så fik vi rettet den lille sprogforbistring. Da du skrev kanaler tænkte jeg på kabelkanaler altså dem uden på væggen. 
Du kan godt trække et kabel over til garage og sætte en ny afbryder der. Men den må ikke blandes med strømmen i garage. Det vil jo også springe sikringer da de sikkert ikke er samme fase. Du kan sikkert heller ikke få plads til et kabel mere i røret.
Det lyder som (renovere tavle)  en lidt ældre installation, så er det netop ledninger i rør som ligger i stuen. Her kan man trække en ekstra ledning i installationen oppe fra lampested og så kan denne ledning og kablet til den nye afbryder samles oppe i lampested. 
Men det skal undersøges hvor strømmen til stikontakten i spisestuen kommer fra.
Og denne del har vel ikke noget at med renovering af eltavle. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis