Forskel på fuga og fuga air indmuringsdåser?

Jeg skal til muret nogle dåser ind i væggen. Jeg kender kun de gamle grønne indmuringsdåser men nu kunne jeg se der var kommet noget de kaldte fuga air.

Der er sikkert nogle smarte tekniske ting, men er der forskel i hvordan det ender med at se ud, og kan man bruge de gamle indsatser i de nye fuga air?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mener de nye kræver en teknisk ramme og ikke passer med de gamle rammer når den tekniske ramme er monteret. 
Hvis du i forvejen har grønne indmuringsdåser, kan du roligt fortsætte med dem. Air dåser er til steder, hvor der kræves tæthed mod omgivelserne. Det er typisk, hvor der bliver krævet og foretaget blow door test. 

fase
Som navnet antyder har forskellen noget med luft at gøre. Nye huse skal trykprøves og Fuga Air har i forskel til de gamle lufttætning. De game indsatse passer stadig i Fuga Air. Der bliver ingen forskel at se, når du er færdig.

Både de gamle og de nye indmuringsdåser passer til gamle rammer og systemet med teknikrammer. ​(Det er ved forfradåser, der er en forskel). Bemærk at systemet med teknikrammer er både smartere og billigere end de gamle rammer.
Ok, det var så lidt mere teknisk end som så.

Baseline 50, den med den smalle kant, den er kun til den gamle indmuringsdåse. Det er lidt ærgerligt da alt andet er baseline 50.

Med den gamle indmuringsdåse var der størrer frihed til at blande forskellige indsatser da man kunne dække med generel ramme. Det er ikke muligt med den tekniske ramme. Helt konkret ville jeg gerne sætte 3 schuko op med 2+1 modul indmuringsdåse, sætte to indsatser ind også dække med en 3x1 ramme. Det kan man ikke med fuga air.
Derfor anbefaler de kloge herrer ovenfor at bruge de gode gamle grønne dåser. Er det i mursten og der kommer kabler så giver den lufttætheds funktion ingen mening.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
kbh1980 skrev den 05-09-2024 22:22:07

Baseline 50, den med den smalle kant, den er kun til den gamle indmuringsdåse. Det er lidt ærgerligt da alt andet er baseline 50.

Med den gamle indmuringsdåse var der størrer frihed til at blande forskellige indsatser da man kunne dække med generel ramme. Det er ikke muligt med den tekniske ramme. Helt konkret ville jeg gerne sætte 3 schuko op med 2+1 modul indmuringsdåse, sætte to indsatser ind også dække med en 3x1 ramme. Det kan man ikke med fuga air.

Du kan da godt få en 3x1 modul monteringsramme til Air serie -  

Martin.v skrev den 06-09-2024 13:54:24

kbh1980 skrev den 05-09-2024 22:22:07

Du kan da godt få en 3x1 modul monteringsramme til Air serie -  

Ja, men man skal bruge en teknisk monteringramme og man kan ikke få em 2m1m ramme så du kommer ikke til at kunne bruge 2m indsatser.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis