Reparere trappe

Hej har en trappe hvor mine trappetrin er skruet fast i væggen.

Her den anden dag så en en skrue var røget ud af det nederste trin. Pt ​har jeg ​bare sat den løst tilbage hvor den kom fra, men hvad er den rigtige løsning? ​

Finder man en større skrue og skruer i for at den binder bedre? Giver man den lidt lim og skruer den tilbage? Eller noget helt ​tredje?

Og ​i samme boldgade. Nogle af skruerne i væggen sidder også løse. Hvordan sørger jeg for at få skruet dem ordenligt ​i, ​for de roterer bare rundt i deres hul.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skruerne op i trinnene har ikke den store betydning. Jeg ville blot putte et par knækkede tændstikker (eller tilsvarede) op i hullet med lidt lim, og derefter skrue skruen i igen.

Skruerne ind i vægen er mere problematiske, da de skal tage vægten af dem der går på trappen. Løsningen vil afhængig af skruernes længde og skaderne i muren. Jeg ville undersøge muligheden for længere bolte og reparere hullerne med noget der har en passende styrke - altså ikke simpel spartelmasse.
Skruerne ind i vægen er mere problematiske, da de skal tage vægten af dem der går på trappen. Løsningen vil afhængig af skruernes længde og skaderne i muren. Jeg ville undersøge muligheden for længere bolte og reparere hullerne med noget der har en passende styrke - altså ikke simpel spartelmasse.

Hvad kunne det være? Jeg er selv meget usikker på hvad man gør ved hullerne? Jeg må indrømme jeg ikke ved hvor lange skruerne i væggen er. Dem som sidder løse roterer rundt, men jeg tror de er lidt bøjede fordi de er ikke ligetil at tage ud. (Der for er jeg heller ikke bange for de falder ned, men trinnene vipper lidt hvilket irriterer)

Min plan var lidt at ikke tage dem ud før jeg havde en potentiel løsning klar til at forbedre situationen :)

Hvis du ikke vil skrue en skrue ud og undersøge hvilken type det er og undersøge skaderne i væggen, kommer du nok ikke tættere på en løsning.
GodeVen skrev den 15-08-2024 12:17:59

Hvis du ikke vil skrue en skrue ud og undersøge hvilken type det er og undersøge skaderne i væggen, kommer du nok ikke tættere på en løsning.

God pointe, jeg vill nok bare undersøge om der var en standardmåde at reparere dette på først, men jeg giver det et forsøg i aften

Ift trin i træ så har jeg lavet rep på vores ved at  bore dem ud for fjerne løst træ, opfyld med epoxy og ny udboring som passer til skruen, det har effektivt forhindret at de knirker (vindeltrappe i smedejern).

Ift væg så kommer fremgangsmåde også lidt an på hvad væggen er lavet af. Er det beton eller mursten eller noget helt tredje?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH skrev den 15-08-2024 13:46:53

Ift trin i træ så har jeg lavet rep på vores ved at  bore dem ud for fjerne løst træ, opfyld med epoxy og ny udboring som passer til skruen, det har effektivt forhindret at de knirker (vindeltrappe i smedejern).

Ift væg så kommer fremgangsmåde også lidt an på hvad væggen er lavet af. Er det beton eller mursten eller noget helt tredje?

/BOFH 

Det er mursten. Jeg har desværre ikke haft mulighed for at tage en skrue ud her til aften.

IFT træ, så kræver din methode vel at man skruer hele trinnet af hvis man skal fylde den med epoxy? og så skal alle 4 huller vel behandles?

peterkk skrev den 15-08-2024 23:13:37

Det er mursten. Jeg har desværre ikke haft mulighed for at tage en skrue ud her til aften.

Man kan ssv bore hullet lidt dybere og bruge en stærkere/tykkere skrue.

IFT træ, så kræver din methode vel at man skruer hele trinnet af hvis man skal fylde den med epoxy? og så skal alle 4 huller vel behandles?

Jeps, men selvfølgelig ikke nødvendigvis alle huller,  det valgte jeg bare at gøre for ikke at stå med samme problem senere på et at de andre huller.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis du er meget usikker på hvorledes du skal reparere din trappe, kan du få et trappefirma til at hjælpe dig. Det er vigtigt at trappen sidder fast.
Jeg fik taget mig sammen her til aften og kiggede på en af skruerne i væggen. Billede vedhæftet.

Har i mere input til hvordan i ​ville håndtere situationen.
Selv ved jeg ikke om det giver mening med en meget større skrue, men jeg tænker man måske kunne fylde hullet ud med noget epoxy e.l. ?

Mht ​de trin hvor skruerne sad løst i træet, så er de alle fixede og ser ud til at sidde godt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også