Jeg har et sommerhus fra midten af 60'erne - et Jeppesenhus, hvis nogen har erindringer så langt tilbage. Meget er renoveret, men dele af ydervæggene er fortsat bygget op med den oprindelige opbygning. Jeg er bekymret for risikoen for udvikling af skimmelsvamp, så derfor beder jeg om input på følgende:
Huset har en støbt sokkel. De originale ydervægge er bygget som træskelet (75mm). Indefra og ud: 2-lags gips og en plast dampspærre direkte på skelettet, 75 mm uld, vindpap og yderst blokhusbrædder (uden afstandslister).
Jeg har repareret for skimmel en gang tidligere og bevarede dengang den oprindelige opbygning. Jeg har haft væggene åbnet for fire år siden, da jeg skiftede vinduer og renoverede indervæggene - dengang så det fint ud.
Påtænker følgende:
1) Pil blokhusbrædderne af og fjern vindpap og uld. 2) kontrollér tilstanden. Hvis alt er ok, vil jeg sprøjte med Protox, lade tørre, lægge ny uld og lukke af med ny vindpap. 3) Tilføj en 15-20 mm trykimp. afstandsliste og sætte en tilsvarende musespærre forneden. 4) Sæt blohusbrædderne op igen og tilpas vinduesindfatningerne og drypnæser til den nu lidt tykkere væg.
Begrænsning: 75 mm uld er ikke meget, men jeg kan ikke efterisolere indad, og det forekommer ude af proportion - og vil ikke fungere visuelt - at gøre det udad med udbygning af soklen osv.
Kommentarer, erfarne råd og input er velkomne.