Søm/skruer til ophæng i bjælke/rem?

Hus fra 1971. Der er gennemgående 30-40cm høj bærende limtræsbjælke midt i huset samt ligeledes ligeledes limtræs-rem over ydermurene.

Disse bjælker/remme er synlige inde i huset ovenpå selve murene. Murene er muret i mursten.

Nu kommer mit spørgsmål så: Jeg vil gerne hænge forskellige ting op på væggene i nogle rum. Og det er tillokkende at sætte søm eller skruer i bjælkerne til ophæng. Det er nemmere end at sætte noget i murede vægge. Men bør jeg undgå at sætte noget i sådan en limtræsbjælke?

1: Kan det gå ud over selve bjælkens bæreevne? (det tror jeg ikke, men vil lige være sikker)

2: Kan det give problemer med at få det fjernet/skjult igen når ophæng engang skal fjernes? Altså er det svært at reparere huller så det bliver pænt og overmalbart i en træbjælke sammenlignet med en muret væg?

3: Kan det gøre noget skade i forhold til f.eks. at skabe råd eller lign i bjælken?

Er der andet jeg skal være opmærksom på?

Billede af bjælken i et rum ses her:

1: Loft
2: Bjælken
3: mur

PS. Bjælken ligger i øvrigt ovenpå hvad der ligner et 20mm bræt der er 1cm brede end bjælken på begge sider. Er dette normalt fra den periode? Jeg ​synes ikke jeg har set det før. Nogen der ved hvad ideen er bag dette?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er stort set ingen problemer ved at fastgøre noget i den bjælke. Jeg kan nu ikke helt genkende den med "at det er nemmere end i muren" 
Man må jo sætte skrue / søm der hvor billedet f.eks. skal hænge. Jeg får i hvert fald ikke ros for at sætte et billede i f.eks. baggang bare fordi det er nemmere end i stuen hvor fruen ønsker det skal hænge 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 14-08-2024 09:08:05

Der er stort set ingen problemer ved at fastgøre noget i den bjælke. Jeg kan nu ikke helt genkende den med "at det er nemmere end i muren" 
Man må jo sætte skrue / søm der hvor billedet f.eks. skal hænge. Jeg får i hvert fald ikke ros for at sætte et billede i f.eks. baggang bare fordi det er nemmere end i stuen hvor fruen ønsker det skal hænge 

Tak for hurtigt svar.
Har du set det med at have et bræt under bjælken før? 
Der er ofte et bræt når spær ligger af direkte på muren. Men jeg har ikke set det system med at der er bræt under rem. At den er trukket lidt ind i rummet er efter minmening lidt skør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis