Hus fra 1971. Der er gennemgående 30-40cm høj bærende limtræsbjælke midt i huset samt ligeledes ligeledes limtræs-rem over ydermurene.
Disse bjælker/remme er synlige inde i huset ovenpå selve murene. Murene er muret i mursten.
Nu kommer mit spørgsmål så: Jeg vil gerne hænge forskellige ting op på væggene i nogle rum. Og det er tillokkende at sætte søm eller skruer i bjælkerne til ophæng. Det er nemmere end at sætte noget i murede vægge. Men bør jeg undgå at sætte noget i sådan en limtræsbjælke?
1: Kan det gå ud over selve bjælkens bæreevne? (det tror jeg ikke, men vil lige være sikker)
2: Kan det give problemer med at få det fjernet/skjult igen når ophæng engang skal fjernes? Altså er det svært at reparere huller så det bliver pænt og overmalbart i en træbjælke sammenlignet med en muret væg?
3: Kan det gøre noget skade i forhold til f.eks. at skabe råd eller lign i bjælken?
Er der andet jeg skal være opmærksom på?
Billede af bjælken i et rum ses her:
1: Loft
2: Bjælken
3: mur
PS. Bjælken ligger i øvrigt ovenpå hvad der ligner et 20mm bræt der er 1cm brede end bjælken på begge sider. Er dette normalt fra den periode? Jeg synes ikke jeg har set det før. Nogen der ved hvad ideen er bag dette?