Udtag fra kabel i jorden i haven

Hej,
Jeg har et 90 langt elkabel gravet ned i haven, som forsyner min sauna med strøm. Det er et ret tykt kabel 5x6mm2 (https://www.greenline.dk/nexans-fxq-easy-installationskabel-metervare-5x6mm2-2485). I forbindelse med et andet haveprojekt skal jeg bruge nogle strømudtag over jorden og her har jeg nogle spørgsmål jeg håber I kan besvare:
1)  Kablet skal splittes, så der kan laves udtag (hvis det hedder det) som skal være over jorden - må man overhovedet lave en splitning under jorden? 
2) Må private gøre det eller skal der en elektriker til?
3) Jeg kan se der findes samlemuffer der kan bruges under jorden (men det er en samleboks jeg har brug for), og ingen af de samlebokse jeg kan finde der er vandtætte kan bruges til 5x6mm2. Ved du hvor det kan findes?
4) Saunaen trækker 9kwh - vil det være et problem at der sker splitning af kablet? Jeg forestiller mig at spiltningerne skaber ekstra varme (det er bare noget jeg forestiller mig - jeg aner intet om det).

Håber nogen kan gøre mig klogere.
Mvh Rasmus
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke lovligt at sammenkoble et 6 mmkabel med f.eks. et 2,5 mm2 uden at montere sikringer foran det lille kabel. I praksis bliver du nok nødt til at trække et nyt kabel.
Alt elarbejde i faste installationer er autorisationskrævende.
Samlinger må ikke blive varme - så er der noget galt.

Søren O
Rent praktisk vil kobberlederne kun lige nå sammen hvis du deler kablet - den udfordring skal du lige overveje også ved evt. valg af samledåse. Normalt laves en sløjfe på kablet til kontakten over jord, så vidt jeg ved - det er jo ikke muligt uden en vandtæt muffe/dåse hos dig. Hvad er dit kabel sikret med?
Med en længde på 90 meter, er der større garanti for fuld spænding med et 6mm kabel, vil jeg mene.

Hvis vi forestiller os at det "andet haveprojekt" er nogle  230 v stikkontakter. Så spiller et overhovedet ikke sammen med sikringer foran den 6 mm2 
Så hvis det er den vej du vil så skal der laves en sikrings boks hvor det deles. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Okay tak for svarene.. ja det 230v stikkontakter der skal laves. 
Jeg kan høre, at det nok er lettest at trække nye kabler - da der er ikke lavet sløjfer over jorden. Ærgeligt at jeg ikke lige tænkte i fremtidige projekter der for 10 år siden, men sådan er det jo :)
Uden at vide hvordan dit 5x6 mm2 er afsluttet ved saunaen er der måske en mulighed for at forsyne nogle stikkontakter fra afslutningen ved saunaen. Der skal selvfølgelig udvides med et passende antal grupper.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 14-08-2024 08:52:43

Uden at vide hvordan dit 5x6 mm2 er afsluttet ved saunaen er der måske en mulighed for at forsyne nogle stikkontakter fra afslutningen ved saunaen. Der skal selvfølgelig udvides med et passende antal grupper.
Ja, ​der er en sikringsboks ved saunaen - desværre er der 60 meter fra saunaen til det sted jeg skal bruge strømmen til mit nye haveprojekt.

Nu hvor jeg har jer (hvis jeg ellers har det). Det kabel jeg så graver ned, hvordan skal det være dimensioneret? Det skal række 25m og trække max 1000w. Er det nok med 3x1,5? Eller bør jeg vælge noget kraftigere?
1,5 mm2 vil være fint. Belastningen vil være lidt over 4 amp.
Har du tænkt på yderligere fremtidige projekter?

Søren O
Søren O skrev den 14-08-2024 19:54:47

Ha ha, shit mand.. det bør jeg nok huske at gøre denne gang.. Kan være jeg skal gå med 3x2,5 eller 5x2,5 for fremtidsikringens skyld :)

RasmusFynbo skrev den 14-08-2024 19:58:56

Søren O skrev den 14-08-2024 19:54:47

Ha ha, shit mand.. det bør jeg nok huske at gøre denne gang.. Kan være jeg skal gå med 3x2,5 eller 5x2,5 for fremtidsikringens skyld :)

Det kommer helt an på dine fremtidige planer med el i haven  , men det skader ikke. Du skal lige overveje afslutning/overgang ved dine havelamper, springvand eller hvad du kunne tænke dig. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis