Tjep Kompressor 20/300-2

Hej 

Jeg har en Tjep Kompressor 20/300-2 som har virket fint. 
Hermed har jeg påfyldt lidt olie og derefter starter den ikke. Jeg har også prøvet at aftappe olie og prøve igen uden held.

Det som sker med den nu er: 
Den for strøm når jeg tænder den og det er som om den ikke kan starte motor. derefter slå sikringen fra da motor bliver varm. Nogen der har oplevet lignende ? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker 2 muligheder - enten aflaster den ikke trykket ved pressostaten, eller også trænger den til ny kondensator.
Termosikringen beskytter motor for afbrænding - kan indtræffe ved konstant brug også. 
Har du mulighed for at dreje motor/kompressor manuelt, for at mærke træghed. 

Velkommen på LDS.
Har du tjekket at der kommer strøm til kompressoren? Prøv at måle spændingen ved trykafbryderen. Jeg har oplevet at stikket til stikkontakten var defekt. Det kan også være defekt trykafbryder. Bare pussigt at det falder sammen med oliepåfyldning.
W

Søren O
cdp skrev den 13-08-2024 21:50:53

Tænker 2 muligheder - enten aflaster den ikke trykket ved pressostaten, eller også trænger den til ny kondensator.
Termosikringen beskytter motor for afbrænding - kan indtræffe ved konstant brug også. 
Har du mulighed for at dreje motor/kompressor manuelt, for at mærke træghed. 

Motor kan fint dreje rundt. Jeg har prøvet at pille plastik af og dreje på propel samt tjekke at der er kompression ☺️

Søren O skrev den 14-08-2024 06:09:09

Velkommen på LDS.
Har du tjekket at der kommer strøm til kompressoren? Prøv at måle spændingen ved trykafbryderen. Jeg har oplevet at stikket til stikkontakten var defekt. Det kan også være defekt trykafbryder. Bare pussigt at det falder sammen med oliepåfyldning.
W

Hej  

Jeg har tjekket strømmen til kompressor. Hermed også målt spændingen ved trykafbryderen. Der er 177V så jeg tænker at det er ok. Hvordan kan jeg måle kondensator for at se om den virker ? Så har jeg hørt at det kan være kontakt i selve motor, men der er jeg nød til at skille den af, det er ikke bare lige til. 
Mellem hvilke terminaler har du målt 177 V?  Spændingen tyder på at du måler på noget som er afbrudt et andet sted. Det kan være et spor til fejlen.
Annonce
GodeVen skrev den 14-08-2024 13:07:02

Mellem hvilke terminaler har du målt 177 V?  Spændingen tyder på at du måler på noget som er afbrudt et andet sted. Det kan være et spor til fejlen.
Enig - at teste en motor kondensator kræver lidt indsigt. Det kan du se HER
Nogen kortslutter blot terminalerne og spotter en gnist - jeg tilslutter en glødelampe ( 240 v ) som vil give et blink, varigheden af hvornår lyset går ud, fortæller noget om kapaciteten eller mangel på samme. 
En elektriker herinde kan sikkert forklare at spændingen i praksis vil være højere på kondensatoren end AC.forsyningen.
Husk lige en opladt motor cap. giver et ret ubehageligt stød !!

Hej. Jeg ​har et ligne problem. Fik du ​den til køre igen?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis