Dimensionering af selvbærende bænk i sauna

Jeg skal til at bygge nogle bænke til min sauna og kan godt bruge nogle gode råd mht. dimensionering.

Tanken er at lade bænkene være selvbærende, så de alene hænger på de to endegavle. Forudsætninger:

Længde 200-210 cm
Bredde 60 cm
Bænkbrædder og front: Asp
Ramme: Fyrtræ

Jeg er blevet rådet til at bygge rammen i spærtræ i 45 x 125 og med tværribber i 50 x 50 og det er det, jeg har vist på de vedlagte tegninger. Jeg synes umiddelbart, at det er lidt voldsomme dimensioner, men omvendt skal bænken jo potentielt kunne bære fire voksne.

Et høvlet bræt på 25x145 burde være ret stærkt, hvis det sættes på højkant, og skrues sammen med frontpanelet (18x90). Men en sådan løsning vil måske være lidt klejn.

ikje
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er visuelt en temmelig voldsom konstruktion du ligger op til.
Jeg har lavet næsten samme øvelse hvor bænken i mine øjne ser noget lettere ud. Frontpanelet er 40x140, alt andet er 28x40 og 28x90. Jeg har brugt samme træ til strøer og til fastgørelse på væggen da det er synligt gennem mellemrummene. Det er frontpanelet + strøer skruet i væggene der bærer. Bænken kan snildt holde til 5 personer.

Jeg har brugt træsorten el, men asp giver det samme bare lysere.

Selvbygger med stort S. 
Wow, det er en elegant løsning, du har lavet.  
Jeg er enig i, at min skitse virker noget tung, og det er også derfor, jeg spørger herinde. :) Dit frontpanel ​har samme dimensioner, som jeg fik anbefalet med spærtræ, ​men det er klart mere elegant at ​nøjes med det ene. Hvor har du købt dit ​træ?

ikje
Saunainter, men flere danske forhandlere har de samme materialer.

Selvbygger med stort S. 
Tak for tippet. Supergodt udvalg af træ - større end jeg ellers har fundet.

Må jeg spørge, hvordan du har samlet hjørnerne? Dyvler, vinkelbeslag eller andet?

ikje
Skruer som er proppet af efterfølgende.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis