Jeg skal til at bygge nogle bænke til min sauna og kan godt bruge nogle gode råd mht. dimensionering.
Tanken er at lade bænkene være selvbærende, så de alene hænger på de to endegavle. Forudsætninger:
Længde 200-210 cm
Bredde 60 cm
Bænkbrædder og front: Asp
Ramme: Fyrtræ
Jeg er blevet rådet til at bygge rammen i spærtræ i 45 x 125 og med tværribber i 50 x 50 og det er det, jeg har vist på de vedlagte tegninger. Jeg synes umiddelbart, at det er lidt voldsomme dimensioner, men omvendt skal bænken jo potentielt kunne bære fire voksne.
Et høvlet bræt på 25x145 burde være ret stærkt, hvis det sættes på højkant, og skrues sammen med frontpanelet (18x90). Men en sådan løsning vil måske være lidt klejn.
ikje