Papirisolering

Jeg har set, at papirisolering ofte fremkommer ved en delvis nedbrydning af papir/pap ved at kværne/opskære og opbløde, så en grå masse til sidst fremkommer. Dernæst skal man før tørring tilsætte en flammehæmmer og fungicid. Dette stof tilsættes tilsyneladende i kommerciel papirisolering i mængder, der må være indkøbt til en meget lavere pris end man kan finde den i almindelig handel, hvor det beskrives som et meget farligt giftstof (borax) til brug ved smedning, svampebehandling og andet.
Problemstillingen må mange have tænkt igennem, når de stod med en større mængde papiraffald. 

Alternativt kan man benytte vandglas som tilsætning til det opblødte papiraffald og en meget mindre mængde borax. Vandglas kan man igen producere med knust brugt rent glas og kaustisk soda. Har andre herinde erfaringer fra hjemmeproduktion af papirisolering? Knust kridt kan også være svampehæmmende og fugtstabiliserende, men holder ​måske ikke så længe som mere traditionelle flammehæmmere ​som borax og ​vandglas.

Ved research fik jeg fornemmelsen, at granulering og direkte brug af brugt sten- og glasuld måske var det bedste for at spare tid, penge og nedsætte risiko for forgiftning, men jeg vil gerne tage snakken om kemien og adgang til næsten gratis isolering, både papirbaseret, glasuld og stenuld samt lecanødder. Noget af glas- og stenulden, der er støvet og beskidt kan måske lettere anvendes, hvis det renses med vaskepulver efter grov gennemblæsning med højtryk og findeling. Eller I kan måske komme på bedre forslag til kemisk processering?

/Pax1976
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis