Gulvvarme - niveauforskel i hus

Hej vi har et kig på et hus som vi er meget interesseret i at købe. Vi kunne godt tænkte os at få gulvvarme i hele hytten, men hvordan tager vi højde for niveauforskellen i de forskellige rum? 

Inden i den røde firkant er der beton direkte nedenunder gulvtæppet, mens der i resten af huset er gulv på strøer (ihvertfald ifølge tegningsmaterialet). Vi har haft kigget lidt på Nordic gulvvarmeplader, da de virker til at være ret simple. 

Hvordan vil i gøre med niveauforskellen? 

Tak på forhånd.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
OBS, kan se der ikke umiddelbart er noget isolering under betonpladen i terrændækket. Vil man være nødt til at banke det hele op og efterisolere med 3-400 mm eps, og så støbe på ny igen? 

Virker som en stor omgang, så håber der findes alternativer.
Der er ingen isolering under betonen, og kun 50 mm ved strøgulvet. Hvis der skal laves gulvvarme skal alle gulve op og isoleres med minimum 300 mm flamingo.
Nordic flor gulvvarmepladerne er smarte, men er totalt utilstrækkelige som isolering.

Hvis i ikke er gds typen, så lev med radiatorerne eller find et nyere hus.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 12-08-2024 20:51:48

Der er ingen isolering under betonen, og kun 50 mm ved strøgulvet. Hvis der skal laves gulvvarme skal alle gulve op og isoleres med minimum 300 mm flamingo.
Nordic flor gulvvarmepladerne er smarte, men er totalt utilstrækkelige som isolering.

Tak for svar. 

Vi er gør-det-selv mennesker, så vi vil kunne lave en stor del selv. Hvad tror du sådan en projekt vil koste? Hvis man kan selv står for opbrydningen af nuværende terrændæk, afretningslag, isolering, armeringsnet og gulvvarmeslanger? Tænker man vil få nogen til at levere betonen. 
simo922k skrev den 12-08-2024 22:01:03

Superdiy skrev den 12-08-2024 20:51:48

Tak for svar. 

Vi er gør-det-selv mennesker, så vi vil kunne lave en stor del selv. Hvad tror du sådan en projekt vil koste? Hvis man kan selv står for opbrydningen af nuværende terrændæk, afretningslag, isolering, armeringsnet og gulvvarmeslanger? Tænker man vil få nogen til at levere betonen. 

Ca. 350 kr/m2.

Selvbygger med stort S. 
Bemærk at gulvvarme også kan udføres som "let gulvvarm" uden beton, hvad gør sagen meget lettere og hurtigere, da man undgår tørre- og hærdetid for betonen, alt andet lige, min 4 uger.

Som Superdiy skriver, væk med det gamle klaplag, og min 300 isolering.
Annonce
....og så lige sørge for at de indre vægge ikke vælter/synker + ssv delvist ny vvs installation. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 13-08-2024 10:30:26

....og så lige sørge for at de indre vægge ikke vælter/synker + ssv delvist ny vvs installation. 

/BOFH 

Hej. Ja god pointe med væggene. Hvordan kan man undgå det med væggene, hvis man vælger at fjerne betonpladen? Indervæggene er i tegl. 

Nogen gange er der støbt en lille sokkel under dem men plejer at fremgå af tegningen hvis det er gjort. Ellers skal de understøbes/undermures med lecablokke inden man fjerner betondækket helt på begge sider, det er en lidt langsommelig process da man kun kan tage en meter ad gangen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Man kan understøbe med 1 meter ad gangen, men 3 m længere henne kan man igen tage 1 m. Eller på en anden væg. Og 3 - 4 dage efter kan man så tage 1 m på hver side af den søjle man har bygget op. Da kan ske samtidig med at andre dele af af huset graves ud, så plejer det ikke at give ret meget tid til at holde pause dage. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis