Bærende bjælke

Jeg kunne godt tænke mig at fjerne de her bærende og yderst grimme "søjler" midt i min stue.
Huset er fra 77 og der er lavet en tilbygget stue i 96. Og der har sikker været sidste skrig i 90'erne.
Men nu vil jeg gerne have fjernet disse "søjler".
Mit spørgsmål er så hvordan?
Det frie stykke mellem gammel ydermurstensvæg er 4 meter.
Kan jeg "nøjes" med at bolte en 4 meter 4-5 mm jernplade på begge sidder af bjælken?
Er der nogen der har en anden god idé?

Mvh Mads
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glem alt om "blikplader" på siderne af nuværende bjælke.
Du mangler en del oplysninger:
1 spændevidde for det nye spænd, er det de 4 meter
2 Dimension af nuværende bjælke.
3 Foto og beskrivelse af loftet oven over nuværende bjælke
4 Beskrivelse af væggene som skal bære det nye spænd
5 Evt. tegninger af taget for gl. og nye tilbygning
Red din pengepung - få en ingeniør til at beregne det. 
1. Ja, det nye spænd bliver 4 meter, hvor det i dag understøttet ved 150 cm og 250 cm. Billedet er taget ind fra nr. 2 retning på tegning
2. Den nuværende bjælke er 4x8" (10,16x20,32 cm) og er "hel" mindst 100 cm på hver side. Se nr 1 på tegning.
3. Det har jeg desværre ikke.
4. Bjælken ligger oven på murstens ydervæg. Se billeder
5. Tegningerne er ​så dårlige at de er ubrugelige.
Tror du bliver mødt til at kontakte en bygningskonstruktør/ingeniør for at få det beregnet. Nu er max. spændvidde 1,5 m. 4 m. spændvidde kiver en helt anden belastning på bjælken.

Søren O
Dvs. nuværende bjælke er den gl. rem.
Hvordan er taget blevet lavet efter tilbygningen?
Er der plads til at der kan ligge ny bjælke over nuværende?
Hvad tag er der over tilbygningen?
Evt. tegning af tagkonstruktionen for tilbygningen, eller håndskitse efter bedste evne?
Hvad er frihøjden under bjælken?

@ Søren O: Prøv nu at læse hvad trådstarter skriver kl. 20:22 
@ HrT og Søren O: Fordi i ikke kan beregne ovennævnte bjælke kunne det godt være at der var andre her på Forummet som kunne!

Annonce
GSH skrev den 13-08-2024 08:54:47

Dvs. nuværende bjælke er den gl. rem.
Hvordan er taget blevet lavet efter tilbygningen?
Er der plads til at der kan ligge ny bjælke over nuværende?
Hvad tag er der over tilbygningen?
Evt. tegning af tagkonstruktionen for tilbygningen, eller håndskitse efter bedste evne?
Hvad er frihøjden under bjælken?

@ Søren O: Prøv nu at læse hvad trådstarter skriver kl. 20:22 
@ HrT og Søren O: Fordi i ikke kan beregne ovennævnte bjælke kunne det godt være at der var andre her på Forummet som kunne!

Personligt ville jeg ikke sætte liv og privatøkonomi på spil baseret på en beregning af en anonym person online. Omend jeg gerne modtog råd og vejledning, så jeg derved var påklædt til mødet med den professionelle med rådgivningsansvar og -forsikring. 

Jeg har nu fundet nogle flere tegninger og fået taget nogle flere billeder.

Jeg håber på at jeres viden her på forummet kan fortælle om det overhoved er realistisk, så jeg har en ide om økonomien i projektet, inden jeg betaler en ingeniør for at tage ansvaret ;-)

Tak for alle jeres værdifulde svar ind til videre.
Jeg er helt sikker på den søjleløsning heller ikke var moderne i 90`erne.

Det kan laves både ved at udskifte den eksisterende rem med en HEB bjælke, eller ved at ligge en limtræsdrager ovenpå på loftet. Jeg ville spare ingeniøren, og få en simpel dimensionering af en gammel tømrermester. Du får ingen garanti, men sådan huller har man kunnet lave de sidste 50 år uden husene er styrtet sammen.

Selvbygger med stort S. 
Havde man fra starten været lidt forudseende kunne spær fabrikken have lavet  et forstærket gitterspær, i tilbygningen,  til bæring af eks. gitterspær, som erstatning for nuværende rem.
Om det er muligt at forstærke givet gitterspær til erstatning for remmen, måske Spær fabrikken kan svare på det, hvis det fremgår hvor givet gitterspær er fremstillet.

Ellers ligner det et niveau med en HEB- 200.
Har selv en HEB 200, med et spænd på 4,5 meter, for lignende, dog et gitterspær spænd på 8,6 meter.

Hvad din bredde på dit eksisterende hus, kan ikke se målene på tegningerne?

I så fald kan jeg hurtigt lave en beregning om du kan gå en dimension ned, til HEB 180.

Du kan evt. sende en privat mail, så det ikke bliver en anonymt forestilling.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis