Hjælp og vejledning til et skur

Hej, jeg er i gang med at bygge et nyt skur og har brug for lidt vejledning fra jer. Jeg har allerede et betonfundament, der er 900 mm dybt - hvor der bliver monteret 3 stk med leca 10x19x49 oven på hinanden , samt indstøbte gevindstænger til bundrammen. Jeg har nu ændret lidt i mine planer og vil gerne placere et stort vindue ved siden af døren "Jeg har købt vindue + dør - så målene kan ikke laves om ". Som det fremgår af mit "SketchUp"-billede (Sorry er ikke er perfekt), er der kun ca. 166 mm mellem døren og vinduet. Døren er venstrehængt og i trelags glas. Jeg er bekymret for, hvordan jeg bedst muligt kan montere vinduet og døren tæt op ad hinanden, så de stadig kan bære taget, som skal laves i pap. 

Jeg ønsker også et stort udhæng på en meter over både dør og vindue.

Der er endnu ikke taget højde for de indvendige vægge, men jeg planlægger at bruge 95 mm isolering og en farmaceutplade. Jeg har derfor ikke meget mulighed for at flytte døren eller vinduet, og på ydersiden vil jeg montere listebeklædning. Jeg håber, min beskrivelse giver mening.

Spørgsmål 1: Hvordan sikrer jeg, at døren monteres forsvarligt tæt op mod vinduet?

Spørgsmål 2: Hvordan kan jeg konstruere overlæggeren over vinduet, så jeg får mulighed for et 1 meter udhæng over både vindue og dør samt et 300 mm udhæng på de to andre sider af skuret? Den sidste udhæng er åben og kørte direkte i tagrenden 

Spørgsmål 3: Hvilken dimension vil I anbefale til spær til et let tag af pap? Jeg overvejer 45x195 mm med 400 mm mellemrum.

Spørgsmål 4: Hvad vil være den bedste løsning for spærene, når der skal laves et udhæng på 1000 mm over døren og vinduet? 

Venstre side er bygget i skel så maks færdig mål 2,5 m 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke lige svaret på de 4 spørgsmål, men ville lige gøre dig opmærksom på, at du skal have sænket din bygning lidt. Højden på de 2,5 meter, gælder i en afstand op til 2,5 meter fra skel. Det er ikke kun direkte i skel du skal overholde de 2,5 meter. Se vedhæftede udklip fra BR18 :-)
Hej A.K.N tak for dit svar. det er rigtig - Men nok mere min manglende erfaring i at tegne det korrekt 
Hej igen,

Jeg har lavet nogle ændringer i tegningen, så huset nu har en bagudrettet taghældning. Dette skaber en udfordring, da jeg gerne vil have en limtræsbjælke til at bære den forreste del over døre og vinduer. Jeg ønsker dog, at bjælken skal være flad og ikke for høj. Jeg har lidt udfordringer med at finde de rigtige mål for bjælken i forhold til døre og vinduer. Kan du hjælpe mig med at finde mål eller vejledning til, hvor jeg kan finde sådan information?
Flyt dør og vindue helt sammen, ellers bliver der ikke plads i bredden, uden huset gøres længere.

Du kan selv beregne bjælkens størrelse her ( jeg kan desværre ikke tyde hvor flere af målene hører til )
http://dimension.athena-cms.dk/WoodBeams2014/Denmark/IWWoodenBeam.dll/$/

Jeg vil vædde med det er ca. 90*166 hvilket er en std. lagervare på trælasten.

Selvbygger med stort S. 
Tak for dit input - tror du man købe den brede og så ikke så høj
mtl25 skrev den 13-08-2024 16:14:56

Tak for dit input - tror du man købe den brede og så ikke så høj

Prøv nu beregnen. Den ville have foreslået de dimensioner der findes.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis