Opfriskning af sortlakeret egetræsbord

Jeg står med et lille bord af massivt egetræ, som producenten kalder "lacquered". Det er behandlet, så det er sort. Bordet er stort set som nyt lige bortset fra nogle små skjolder på bordpladen. (Muligvis varmeskjolder, men jeg ved det ikke, da jeg har købt det brugt.) Lakken virker heller ikke helt dækkende (eller også trækker der lidt hvidt ud som på mit andet bord fra samme producent, som er i røgolieret egetræ). Hvordan kan jeg friske bordpladen op? Kan jeg undgå at skulle slibe eller bruge kradse midler? Vil helst undgå begge dele, i det hele taget gå så mildt og enkelt til værks som muligt. Kan jeg bare lakere/male oven på den oprindelige lakering uden andet forarbejde end almindelig rengøring samt i givet fald lakere/male med hvad og hvordan (pensel, sprøjte, rulle)? Det er vitterlig kun nødvendigt med en opfriskning, men en sådan ville så også gøre underværker, især i visse belysninger (som f.eks. kamerablitzen).
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan det passe, der skal bare skal lidt ædeltræsolie til, selvom bordet er lakeret/malet?
Har du overvejet at male det?
Det er det, jeg skriver om i opslaget :-)
Hvis du maler det mister du årestrukturen i bordpladen.
Hvis det har været lakeret fra starten, er det i hvert fald et meget tyndt lag.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 12-08-2024 20:53:56

Hvis du maler det mister du årestrukturen i bordpladen.
Hvis det har været lakeret fra starten, er det i hvert fald et meget tyndt lag.
Enig - jeg ville først give et lag matsort og derefter 1-2 lag mat el. halvblank lak - begge på spray.
Obs - sort maling findes i flere nuancer.

Annonce
Tak for svar. Bordet har aldrig fået anden behandling end den, producenten gav det. Producenten er &tradition, og de kalder det som sagt "lacquered". Jeg er stadig i tvivl om, hvilken efterbehandling de reelt har givet bordet fra start. Benene ser rigtigt nok lakerede/malede ud, men bordpladen virker næsten mere bejdset (eller tyndt lakeret?). Årestrukturen har i hvert fald fra start været tydelig, og dette er helt sikkert en del af designet. I et forsøg på at undgå en indgribende behandling af bordet gav jeg det i går et lag Guardian ædeltræsolie, tørrede straks al overskudsolie af, og tørrede derefter bordet over med en fugtig klud med neutralt opvaskemiddel, dernæst en fugtig klud med rent vand og så et tørt håndklæde. Dette gjorde underværker. (Kunne godt få indtryk af, at bordet har været lidt udtørret. Det er vist ca. 5 år gammelt, men har kun stået her et par måneder, købt brugt.) Hvis jeg på et senere tidspunkt alligevel vil give bordet en mere indgribende behandling, kan jeg så bevare årestrukturen, hvis jeg spraymaler som foreslået af cdp? Og hvad skal jeg gøre inden eventuel spraymaling? Skal der slibes eller kun rengøres? Skal al gammel lak/maling slibes væk, hvis der skal slibes? Skal der bruges trærens til rengøringen, eller kan almindeligt mildt rengøringsmiddel, f.eks. førnævnte neutral, være nok? På forhånd tak for svar. (Jeg er ikke vant til gør-det-selv-projekter, men kunne godt blive grebet af det.)
djj skrev den 13-08-2024 09:52:28

Tak for svar. Bordet har aldrig fået anden behandling end den, producenten gav det. Producenten er &tradition, og de kalder det som sagt "lacquered". Jeg er stadig i tvivl om, hvilken efterbehandling de reelt har givet bordet fra start. Benene ser rigtigt nok lakerede/malede ud, men bordpladen virker næsten mere bejdset (eller tyndt lakeret?). Årestrukturen har i hvert fald fra start været tydelig, og dette er helt sikkert en del af designet. I et forsøg på at undgå en indgribende behandling af bordet gav jeg det i går et lag Guardian ædeltræsolie, tørrede straks al overskudsolie af, og tørrede derefter bordet over med en fugtig klud med neutralt opvaskemiddel, dernæst en fugtig klud med rent vand og så et tørt håndklæde. Dette gjorde underværker. (Kunne godt få indtryk af, at bordet har været lidt udtørret. Det er vist ca. 5 år gammelt, men har kun stået her et par måneder, købt brugt.) Hvis jeg på et senere tidspunkt alligevel vil give bordet en mere indgribende behandling, kan jeg så bevare årestrukturen, hvis jeg spraymaler som foreslået af cdp? Og hvad skal jeg gøre inden eventuel spraymaling? Skal der slibes eller kun rengøres? Skal al gammel lak/maling slibes væk, hvis der skal slibes? Skal der bruges trærens til rengøringen, eller kan almindeligt mildt rengøringsmiddel, f.eks. førnævnte neutral, være nok? På forhånd tak for svar. (Jeg er ikke vant til gør-det-selv-projekter, men kunne godt blive grebet af det.)

Har samme bord. Det er bejdset. 

Bejdset og lakeret - eller sprøjtet et par x med lakbejdse. Maling og lak på spray er så tyndt, at åretegningen ikke ændres væsentligt - men holdbarheden er også derefter. Aftør bordet så  fedt er væk - en slibning gør det hele mere bøvlet hvis du når gennem den originale " politur ".

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også