Renovering af vådrumsvægge

Så er jeg hoppet ud i en kosmetisk renovering af vores ældre gæstetoilet. Men nu er jeg blevet i tvivl med væggene og hvordan de skal vådrumssikres.

Jeg har forestillet mig at nedtage alle klinker fra væggene, fuldspartle med Jotun vådrumsspartel og male med Jotun Lady Aqua Loft & Væg Vådrumsmaling Glans 10. Det er tunge vægge, mursten. Må man det uden en vådrumsmembran?

Derudover påtænker jeg at fuldspartle klinkerne på gulvet i en indfarvet spartelmasse godkendt til vådrum, har i nogle forslag?

Mvh
Kenneth
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er gulvafløb, men ikke en bruser i rummet - er det kun gulvet der skal vådrumssikres - reglen om 3cm kar-effekt gælder også. Vådrumsmembran kan påføres oven på fliserne inden din ​spartel men jeg ville tage fliserne op her også.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Fedt. Tak for svar. Så du vil vurdere den måde jeg ville lave vægge på er okay?
Hvad betyder: reglen om 3cm kar-effekt?
Så du ville putte en membran ovenpå gulvklinkerne og derefte spartle? Har du en ide til hvilken spartel man kan bruge ift gulvet hvis man også vil have indfarvet spartel?
Jeg synes bare at have læst at et areal under 3.2kvm2 med afløb er hele rummet betegnet som et vådrum?
Bykenma skrev den 12-08-2024 10:11:11

Ja

I tilfælde af tilstoppet afløb skal der være 3 cm højde over gulvafløb før vandet begynder at løbe ud af rummet.

Så du ville putte en membran ovenpå gulvklinkerne og derefte spartle? Har du en ide til hvilken spartel man kan bruge ift gulvet hvis man også vil have indfarvet spartel?
Hvis du renoverer gulvet giver det mening at lave en vådrumsmembran - især hvis du ikke er klar over om der allerede er lavet en.
Ikke megen indsigt i hvilke produkter der findes til dette formål, seneste skrig er hvor der findes et hav af produkter er microcement.

Jeg synes bare at have læst at et areal under 3.2kvm2 med afløb er hele rummet betegnet som et vådrum?
Igen - så er det kun hvis der er en bruser i rummet. Mere info her og her.

/BOFH

Dit gulv skal vådrumssikres + 10 cm op af alle vægge da der er et gulvafløb, og derfor tæller som et vådrum.
Du kan ikke vådrumssikre væggen uden også at tage gulvet med i samme omgang, så hvis du mener det alvorligt med det spartlede gulv, er letteste løsning:
Op med klinkerne, vådrumsmembran, fuldspartling med opbygning af fald mod afløb. Hvis du spartler ovenpå klinkerne passer højden på dit afløb ikke længere.

Selvbygger med stort S. 
BOFH skrev den 12-08-2024 10:35:37

Bykenma skrev den 12-08-2024 10:11:11

Ja

I tilfælde af tilstoppet afløb skal der være 3 cm højde over gulvafløb før vandet begynder at løbe ud af rummet.

Hvis du renoverer gulvet giver det mening at lave en vådrumsmembran - især hvis du ikke er klar over om der allerede er lavet en.
Ikke megen indsigt i hvilke produkter der findes til dette formål, seneste skrig er hvor der findes et hav af produkter er microcement.

Igen - så er det kun hvis der er en bruser i rummet. Mere info her og her.

/BOFH

Så du mener, at hvis jeg lader være med at røre ved gulvet, er det ok at vådrumsspartle væggene og og male med en vådrumsmaling, og selvfølgelig lukke af med en tæt silikonefuge mellem gulv og vægge?

Annonce
Superdiy skrev den 12-08-2024 10:40:28

Dit gulv skal vådrumssikres + 10 cm op af alle vægge da der er et gulvafløb, og derfor tæller som et vådrum.
Du kan ikke vådrumssikre væggen uden også at tage gulvet med i samme omgang, så hvis du mener det alvorligt med det spartlede gulv, er letteste løsning:
Op med klinkerne, vådrumsmembran, fuldspartling med opbygning af fald mod afløb. Hvis du spartler ovenpå klinkerne passer højden på dit afløb ikke længere.

Så ligesom jeg spørger BOFH, mener du så også, at hvis jeg lader være med at røre ved gulvet, er det ok at vådrumsspartle væggene og og male med en vådrumsmaling, og selvfølgelig lukke af med en tæt silikonefuge mellem gulv og vægge?

Bykenma skrev den 12-08-2024 14:21:06

Superdiy skrev den 12-08-2024 10:40:28

Så ligesom jeg spørger BOFH, mener du så også, at hvis jeg lader være med at røre ved gulvet, er det ok at vådrumsspartle væggene og og male med en vådrumsmaling, og selvfølgelig lukke af med en tæt silikonefuge mellem gulv og vægge?

Nej, det mener jeg helt klart er noget klamp.

Hvis du endelig skal gøre noget uden at røre gulvet, er absolut minimum at pensle vådrumsmembran 10 cm op af væggen og rigtig godt ned bag gulvfliserne, inden spartling.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 12-08-2024 14:32:00

Hvis du endelig skal gøre noget uden at røre gulvet, er absolut minimum at pensle vådrumsmembran 10 cm op af væggen og rigtig godt ned bag gulvfliserne, inden spartling.

Enig i at det er minimumsbehandlingen.

Hvad er aversionen imod at fjerne den smule fliser i gulvet også når man nu allerede har taget dem ned af væggene?

/BOFH 

BOFH skrev den 12-08-2024 14:45:45

Superdiy skrev den 12-08-2024 14:32:00

Enig i at det er minimumsbehandlingen.

Hvad er aversionen imod at fjerne den smule fliser i gulvet også når man nu allerede har taget dem ned af væggene?

/BOFH 

Det virker så uoverskueligt når man nu ikke har lavet sådan noget før. Har spartlet en masse. Men ikke decideret murerarbejde. ?Den mest simple men samtidig bedste metode du ville anbefale hvis du skulle gøre det?Skulle aldrig have taget de klinker ned 😳😢

Nu ER du jo begyndt, se lidt youtube om vådrumsmembran (eg lip vs30 som påføres med rulle og er nemt at arbejde med) og om hvordan man spartler med microcement.

/BOFH 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også