230 volt til 24 volt

I tidligere opslag søgte jeg hjem til lys i garagen.
Jeg har nogle armaturer med indbygget led strip i.
Efter det tidligere opslag blev løsningen at jeg ville udskifte de LED strip i nuværende armaturer da der er flere led dioder der er gået ud. Oprindeligt var forslaget at bruge de eksisterende omformere. Men de er ikke så meget vær og bliver derfor også udskiftet. Jeg har nu udskiftet det hele i den ene lampe der slet ikke virkede. Og det virker rigtig fint nu.
MEN måske en lidt skør ide. Tænker om jeg evt kan købe nogle dæmpbare LED strip og så sætte en omformer på hele systemet, evt 2. Der er 7 lamper i alt.
Og så sætte en app styring i hvor jeg kan dæmpe det. Hvis jeg evt kan lave 2 grupper så kan jeg styre det så evt kun noget lys tændes når jeg kommer med bilen og det hele tændes når jeg laver noget i værkstedet.
I dag sidder der en sensor som virker til alle lamper, strømmen går så fra sensoren og videre ind i første lampe og derfra oppe på loftet videre ud til de andre. Tænker derfor om jeg kan omforme strømmen til 24 volt i første lampe? Selvfølgelig med en driver der er stor nok til at drive alle de watt det måtte blive, men min bekymring er ift fast installations kabel og 24 volt? Må man det? Er det en ok løsning eller skal jeg droppe den og i stedet lave det i hver lampe? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Første tanke, hvorfor 24v?
Hvis du kører 12v på alle dine lamper, placerer en veldimentioneret trafo med afbryder foran, kan det hele køre med en parallel tilslutning. Spar ikke på ledningstykkelsen, da 12 volt dc hurtigt taber spænding i tynde ledninger og monter en sikring efter trafoen, der modsvarer strømtrækket.  En DC-trafo er bedst egnet ift. strips, da ikke alle led lys er bipolare. Lav installationen synlig så det er tydeligt det er lavvolt. 

cdp skrev den 10-08-2024 22:06:53

Første tanke, hvorfor 24v?
Hvis du kører 12v på alle dine lamper, placerer en veldimentioneret trafo med afbryder foran, kan det hele køre med en parallel tilslutning. Spar ikke på ledningstykkelsen, da 12 volt dc hurtigt taber spænding i tynde ledninger og monter en sikring efter trafoen, der modsvarer strømtrækket.  En DC-trafo er bedst egnet ift. strips, da ikke alle led lys er bipolare. Lav installationen synlig så det er tydeligt det er lavvolt. 

Eneste grund til 24 volt er at eksisterende er 24 volt, hvor jeg i starten regnede med at genbruge eksisterende drivere, derfor har jeg allerede købt 24 volt led strip. 

Hvis du tænker på de LED strip, du har henvist til i et tidligere indlæg, bruger de 12W/m. 8 m giver 96W. Det svarer til 4A. Det kan du godt forsyne dine LED strips med. Strømmen er jo ikke 4A hele vejen, men kun mellem forsyning og første stribe.
Har du overvejet 230V strips?

fase
Man bør selvfølgelig altid overveje, om det man allerede har kan bruges. Men nogle gange er det simpelthen for besværligt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis