Hjælp til at forstå varmegenvinding

Hej lds,
Er der nogen som kan forklare varmegenvinding ventilation?
Jeg så billeder herinde af Optima panel hvor indblæs temperatur og udsugning var meget ens. Og det kan jeg ikke få til at gå op. Hvis man genvinder 100% af 20 grader luft og “blander” det med samme mængde luft som er 0 grader, så bliver det vel 10 grader? Hvad har jeg misset?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Luften bliver ikke “blandet” i et varmegenvindingsanlæg, så indblæsningstemperaturen vil nærme sig udsugningstemperaturen. Det vil dog altid være et “tab” som ikke kan undgåes.
Selve veksleren består normalt af en masse tynde metalplader, hvor der blæses luft ind mellem lagene. Indblæsning / udsugning i hvert andet lag, således at varmen i udsugningsluften overføres af metalpladen til indsugningsluften. Samme princip som i en varmeveksler til fjernvarme.

Søren O
Jeg er med så langt. Men hvis man har en metalplade og putter 1 liter varm luft på og 1 liter kold, så vil temperaturen ende i midten. 

Så enkelt er det ikke. Der bruges normalt en krydsveksler, så i den side udsugningsluften blæses ind, blæses indsugningsluften også ud. Derfor mange tynde plader, så luften ikke blandes.

Søren O
Tror jeg er med nu :)

I fagsproget hedder det modstrømsvarmeveksler.
Som Søren O skriver blæses den varme luft ud på den ene side, kommende fra varmluft indgang, i varmeveksleren, til varmluft afgang (eller betegnet som udgang).
Hvor den varme lufts afgang slutter kommer den kolde luft ind, på modsat side af varmeveksleren.
Herved opstår der, i varmeveksleren, hele tiden størst mulig temperaturforskel i varmeveksleren, som medfører størst varmeoverførsel.
I modsætning til hvis luftstrømmene løb parallelt, i varmeveksleren, vil der ikke ske så stor varmeoverførsel.
Krydsveksler eller modstrøms veksler som der her beskrives overfører varmen, igennem en masse plader, og der afsættes en smule kondensvand som skal drænes væk. Den del koster lidt energi. 
I en roterende veksler og en pulsveksler skiftes det varmeledende metal til at modtage henholdsvis afgive varme. Den kondens der afsættes af varm luft på køligere rør optages igen når de varme rør kommer om i indblæsnings siden. 
Derved afgives der ikke kondensvand i de anlæg 
Man siger at der er en højere entalpi virkningsgrad. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis