Centrum vippevinduer

Sideskinnerne i vore centrum vippevinduer fra 1965 går meget stramt ved åbning og lukning, og der er tilsyneladende ingen mulighed for at smøre dem.
Nyere Centrum vippevinduer i en tilbygning fra 1978 har smørehuller, og her går skinnerne let og bekvemt.

Fabrikken oplyser, at hvis man afmonterer lukketøjet, vil man nok kunne lokalisere og udbedre problemet.

Det lyder jo sandsynligt, og  mit spørgsmål er nu:   hvordan afmonterer man skinner og lukketøj ?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet med noget smørelse på ​spray, eks WD-40 er god til at trænge ind og løsne op, men ikke så langtidsvirkene.

Vi prøver igen, i morgen --
Når Centrum vinduet er fra 1965 burde du kunne løfte vippedelen af.
I hver side, i vippepunktet, er der, alt andet lige, metalstykker, på ca. 20x10 mm, som går skråt ned i en fals.

Ved at løfte vinduet skråt op og indad får man hele vippedelen ud, ved større vippedel kræver det 2 personer.

Når vippedelen er ude kan man bedre komme til sideskinnerne, samt de kan lukke/drejes frit ud så de er til at rense og evt. smøre. Der sidder formentlig også skidt/møg på siderne af skinnerne.

Evt. et foto af/omkring vippeområdet.

Det burde ikke være nødvendigt at afmonterer skinnerne.
På indersiden af den faste karm, i hver side, er der nylonpropper på ca. ø6 mm, formentlig 3 - 4 stykker, alt afhængig af vindueshøjden. Bag nylonpropperne sidder der stifter hvorom sideskinnerne bevæger sig.
takker for Jeres indsats - jeg prøver lige "den lette" løsning først, og hvis det er nødvendigt derefter må jeg mobilisere stærke sønner/svigersønner til at løfte vippedelen ud af vinduerne.
Den lette løsning er nok mere som at gøre en vis våd tilstand i bukserne.
Har ca. 45 års erfaring med Centrum vinduer, som blev monteret i 1968.
Den lette løsning hjalp noget:  nu kan jeg dreje håndtagene uden at frygte, at de knækker. Men den besværlige løsning bliver nok nødvendig.   Så jeg skal lige have hyret den rigtige arbejdskraft 😊
GSH skrev den 10-08-2024 10:28:18

Den lette løsning er nok mere som at gøre en vis våd tilstand i bukserne.
Har ca. 45 års erfaring med Centrum vinduer, som blev monteret i 1968.

Ja måske men den er jo ret nem, og man er ikke dårligere stillet hvis det ikke virker..

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis