Opbygning af let terrændæk med gulvvarme

Hej kære LDS'ere

Jeg er ved at renovere køkken, og jeg slap ikke for at skulle hive hele gulvet op og starte forfra (der var beton under noget, og bare jord under noget andet). 

Jeg er lidt i tvivl om opbygnign af det nye terrændæk, da der er så mange forskellige inputs rundt omkring på det store internet... Som sagt, skal det jo bære et køkken, have gulvvarme, og jeg ønsker klinker som afslutning. Jeg vil gerne undgå at støbe, da huset er af ældre dato på syldsten.

Jeg havde tænkt følgende opbygning (25 kvm i alt):

Afretningssand
Sundolit MX 250 - 2x150 mm 
Fugt-/radonspærre
Gulvgips - 2x 12.5 mm eller 1x25 mm Fermacell (vil gerne udlægge svømmende)
19 mm Nordic gulvvarmeplader skruet og limet til gipsen
Klinker  

Er det helt skævt? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du køber/låner Træfakta12 står det beskrevet.. jeg mener også der er en beskrivelse i fht. Klinker, men er ikke 100%

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg overvejer det samme og har også læst om træfakta. Jeg studser bare over, at det er så svært at finde reference-cases. 
Jeg ville nok have sporplader med slanger og varmefordelings plader lige over Sundolite, 
gulvpap, (for at dæmpe knirkelyde fra gulvvarme slanger)
og så 2 x 12,5 mm fibergips.
Når du har udlagt gulvvarme slanger lægger du plast hen over det hele, og tegner slanger ind på det. 
Dette "skattekort" lægger du så ud over fibergips og skruer lige igennem plastik. På den måde kan du let undgå at skrue ned i gulvvarme slanger. 
Når du modtager sundolite så mål lige den præcise tykkelse før du afretter sandbunden. 150 mm kan godt være 147 mm i virkeligheden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
mri88 skrev den 20-09-2024 21:56:52

Jeg overvejer det samme og har også læst om træfakta. Jeg studser bare over, at det er så svært at finde reference-cases. 

Jeg lavede det selv i en tilbygning, og ville så finde nogen til at hjælpe med at lave det i køkken/alrum..  det lykkedes ikke.. jeg kunne simpelthen ikke finde håndværkere der kunne/ville lave den opbygning. 

Til sidst droppede vi projektet, købte sutsko og brugte pengene på at renovere alt mulig andet på huset 🙂 det har jeg ikke fortrudt.

Okay. Hmm. Er branchen konservativ eller udtrykte de bekymringer ved det?
Annonce
mri88 skrev den 21-09-2024 07:21:33

Okay. Hmm. Er branchen konservativ eller udtrykte de bekymringer ved det?

Tror ganske enkelt ikke branchen kan finde ud af og lave andet end og smide beton i gulvet. Om det er fordi er bange for noget garantisager, det ved jeg ikke, men tænker heller ikke du får er husfirma til og lave et hus uden betongulv..
Jeg mødte alle mulige bekymringer, om skadedyr, sætninger etc.. 
Til sidst fandt jeg en kloakmester/entrepenør, der var nogenlunde frisk på det.. men vi droppede det jo..

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis