pasringe, nulling og 6mm2 sløjfeledning

I forbindelse med elsyn havde vi en elektriker ude og gennemgå elektriciteten.
Jeg antog at der måske kunne være småproblemer med at nogle af kontakterne til stikontakterne sad løst, det ville være forventet.

Men elektrikeren fandt nogle problemer i tavlen, hvilket kommer lidt som en overraskelse da det altid er noget som vi har haft fagfolk til at lave.

Det drejer sig om at vi fik lavet en ny undertavle/bitavle til vores hovedtavle og han har noteret følgende.

- Pasringe mangler
- Der er ikke lavet korrekt nulling og jord
- Der skulle mindst være 6mm2 sløjfeledninger/90grader. 

Manden som lavede syn var sympatisk og venlig, men jeg er forundret over at de elektrikere vi havde brugt ikke har lavet det ordentligt, da man som lægmand ikke ved om det som er lavet er godt nok. Jeg kunne forstå på synsmanden at vi aldrig har haft ordentlig jord i vores nyinstallation, hvilket er specielt ærgeligt da det var en af grundene til at vi fik lavet installationen.

Jeg har vedhæftet billede af tavlen. Kan det passe at man selv kan købe pasringe og sætte dem i?
https://www.elvvs.dk/p/pasring-d01-10-13a-roed-139540/

Iforhold til nulling, jord or nye sløjfeledninger. Er det korrekt at opgaven for elektrikeren, blot vil være at skifte 4 ledninger? Jeg bor i etageejendom.

Udfra tavlen kan jeg ikke gennemskue hvad der skulle være jord. På de gamle grupper gætter jeg på at det er de 2gule og den grå, de ledninger som på en eller anden måde smutter bagerst i tavlen. Jeg antager at den ene blå ledning som går ud af hfi relæet er nul.

Hvor skulle jord fra den nye gruppe (den med automatsikringerne) komme ud af gruppen? Jeg er ikke ekspert men jeg gætter på at problemet ligger i at jord fra vores nye installationer i automatsikringsgruppen ender samme sted i automatsikringsgruppen som er nul?

Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at rode med det selv, men vil gerne vide hvordan det fungerer. Også så man har mulighed for at kunne vurderer om det som bliver lavet er korrekt.

Derudover ved i så hvor man kan se hvad kravet er til ledningstykkelsen i sløjfeledninger? Jeg kan ikke umiddelbart finde nogen steder hvor man siger det skal være 6mm2.

På forhånd tak.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pasringe kan man købe og selv sætte i, det er bare at slukke på gruppen, skrue sikringer ud, sætte pasring ind, og skubbe denne på plads med sikringen omvendt. Så sættes sikring igen i korrekt og der tændes på gruppen. 
Det er jo ikke din nye installation der har problem med interne ledninger. De skal bare have mindst samme kvadrat som afgangs ledninger eller hvad der svare til de sikringer der er i gruppen. 
Det er de ledninger der sidder i den oprindelige installation som er lidt små. Jeg mener nu ikke de nødvendigvis skal være 6 mm2 men det er meget almindeligt så behøver man ikke at regne på det. 
Vedrørende nulling / jord Så er det ikke lavet korrekt. For at hpfi skal virke skal jord være forbundet til nul FØR hpfi. 
Der skal altså sættes en jordklemme som har forbindelse fra nulleder under HPFI. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar. Det endte med at blive temmelig bekosteligt da der tilsyneladende ikke var plads i tavle og fagmanden var nødt til at hente nye dele af flere omgange. ​
kbh1980 skrev den 14-08-2024 11:50:43

Tak for svar. Det endte med at blive temmelig bekosteligt da der tilsyneladende ikke var plads i tavle og fagmanden var nødt til at hente nye dele af flere omgange.

Tør man spørge om hvad en bekostelig affære beløber sig til? Timeforbrug og pris samt materialer.

fase
Jada. Endte med 4000 hvoraf de 800kr er materialer.
Jeg kan se de har taget over 200 kr for en automatsikring som man kan købe for 45 kroner.

https://www.wattoo.dk/resi9-xp-mcb-automatsikring-1pn-c-karakteristik-10a-6ka-18mm-3322096728?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD9bYJ6BwtGg0RNZcq5wIHaw8jb3Z&gclid=Cj0KCQjwzva1BhD3ARIsADQuPnW_qTzjt868mIhcGLT-zZKblvhTPTEYaAy5okfebJ3Yr_LbjKHmjgwaAkLyEALw_wcB

Der skulle dog bruges noget tid på at fejlsøge den installation en anden elektriker havde lavet for snart 10 aar siden. Dengang havde de byttet om på jord or nul i to udtag men det var ikke blevet fanget af hfi da de ogsaa havde lavet tavlen forkert.

Tak for oplysningerne. Det er sjældent, at prisen for arbejdet bliver oplyst, uanset hvilket arbejde der bliver lavet.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis