Afkradsning af facademaling

Hej

Jeg har en facade som er malet, men den er flere steder begyndt og skalle af og generelt ser facaden træt ud. Vi vil også gerne have en anden farve end den eksisterende gule.

Da overfladen er malet med en kraftig meget ujævn maling, vil vi gerne have facaden skrællet ned, så vi kan få en glat væg med maling.  Jeg er dog i tvivl om hvordan vi bedst gør facaden klar til maling, af to årsager:

1) under den gamle maling ligner det, at der er noget kalk baseret - muligvis noget ældre kalkmaling. Men hvordan tester jeg hvad det er, så jeg ved om man er nødt til at fjerne det? Det er jo temmelig vigtigt at vælge de rigtige materialer, ​hvis der er kalk på væggen.

2) på et af de vedhæftede billeder kan man se at vores facadefræser fint har fjernet malingen, men efterlader som forventet nogle små lunker. Hvilken teknik oghvilket materiale ville I anbefale til at pudse muren helt glat?

Mvh

Mads
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er det man kalder stænkpudset, noget cementbaseret plastforstærket "maling" Der bruger man sådan en hånddreven maskine linK

Hvilken fasadefræser bruger du, og der er også forskellige typer fræseknive man kan bruge.

Har du forsøgt at skrabe det stænkpudsede af, med en kraftig metalspartel?

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for baggrundsinfo Jens!

Jeg bruger en Festool RG-150 med SZ-RG-150. Det synes jeg virker ret godt. Dybden kan justeres temmelig præcist og kun mindre lunker i pudsen. Har du/I erfaringer med andre skiver? 

De fleste steder kan man ikke få malingen af kun ved brug af spartel før man har overkørt det med facadefræseren. Det virker til at løsne det rigtig godt.

I går aftes læste jeg lidt videre og lærte at man kan lave en ‘kalk test’ ved at hælde eddike på pudsen, for at afgøre om det er kalk i. Det virker til at være tilfældet.

Så mit spørgsmål er stadig, hvilken form for finpudsning er bedst og herefter, hvad skal jeg være opmærksom på i forhold til valg af maling? 
Jeg kan klart anbefale Martin fra Nordic Painthouse . Han gjorde et fantastisk stykke arbejde for mig, selvom det var hårdt. Han holder til på Fyn, så hvis du er i nærheden, kan han være en god løsning.

Alsidig skolelærer, passioneret håndværker og dedikeret pædagogikstuderende. Jeg trives med at tage fat på diverse projekter og elsker at udforske nye horisonter. Udover mit arbejde som lærer, tilbyder jeg læremateriale til at lære tysk sprog og undervisningsmidler til skoler og institutioner.

Min kærlighed til naturen og miljøet fører mig til aktiv deltagelse i naturgenopretning og miljøbevægelse. Som projektkoordinator for den nye Naturskole i Ringe, er jeg stolt af at bidrage til børns forbindelse med naturen på.

Mine passioner strækker sig også til at skrive inspirerende blogindlæg for TheCityGirl, Viniko og Smieh.dk. Når jeg ikke er travlt optaget af mine mange projekter, nyder jeg at være i naturen med mine elskede hunde og børn. Sammen skaber vi uforglemmelige minder.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også