Ventilation i lecablokke

Hvordan laver jeg ventilation i lecablokke, og er det nødvendigt?
Min sokkel er støbt 90 cm ned med to skifter af lecablokke øverst. Det er et randfundament, og indeni, er der punkfundamenter som holder gulvstrøerne. Der er ca. 10 cm lakerede lecakugler mod jorden (kapilærbrydende lag), og mellem gulvstrøerne er der vindpap, volierenet og isolering, efterfulgt af 22 mm gulvplader, undergulv og trægulv.
Er sokkelventilation nødvendig i denne konstruktion, og i så fald, hvordan pokker borer jeg huller i lecablokkene? 🤔
Det er et kolonihavehus af træ.

Bettina
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din sokkel skal ikke ventileres, så du bygger bare videre.

fase
S.Fabrin: Super! Må jeg spørge hvorfor? :)

Bettina
xbettina skrev den 11-08-2024 09:14:35

S.Fabrin: Super! Må jeg spørge hvorfor? :)

Er der et mellemrum, der behøver ventilation?

fase
Uenig, synes der bør etableres ventilation da det er samme opbygning som en krybekælder, men er der hulrum mellem leca og strøer så det kan lade sig gøre?

Hul i leca kan man lave med et diamant-kopbor fra onkel h, der er ikke meget slid på den når der er blød leca den skal køre i.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis der ikke er hulrum, hvad vil du så ventilere?

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 11-08-2024 10:46:10

Hvis der ikke er hulrum, hvad vil du så ventilere?

Det fremgår jo ikke om det kan lade sig gøre. Skriver jo netop at man BØR ventilere det da det er ligesom en krybekælder.

/BOFH 

Hej begge to :)
Nej der er ikke hulrum ml. Leca nødder og strøer… Jeg forestillede mig nok, at ventilation skulle ske i niveau med leca nødderne, da det jo ikke er et massivt lag 🤷‍♀️

Bettina
Det ville være bedre at fjerne dem og etablere god ventilation igennem soklen. Som det er nu har de ingen relevant funktion.

/BOFH 

De fungerer som kapilærbrydende lag ml. jord og isolering, så fugt fra jorden ikke trænger op i isolering/strøer :)

Bettina
Kapillærlaget bruges til at lede rindende vand væk og det er leca godt til da det ikke optager fugt, men det isolerer ikke ret godt så opstigende vanddamp vil kunne vandre direkte op i dine gulvstrøer og den øvrige trækonstruktion. Og da du netop ikke har efterladt en mulighed for denne fugt til at blive ventileret ud er der alvorlig risiko for skimmel og råd.

Læs evt lidt her.

/BOFH 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis