Optimal spærafstand

Jeg sidder og beregner spær med realmål.

Lysvide: 3130 mm
Isolering i spær: 200mm, så 195mm spær.
Bredde: 485.
Hældning: 2.5%

For at lave udluftningen enkel, og fordi jeg hellere vil bruge osb end brædder (for det er trods alt kun et isoleret skur). Jeg kan gå op til 1300mm mellemrum. Kan jeg lave det med kun 3 spær mellem remmene?

Og hvordan får jeg 2.5% hældning enklest på remmene på siderne? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH skrev den 06-08-2024 22:13:47

Ved så stor afstand mellem spær får du problemer med osb som også er dyre når de skal være så tykke, billigere at sætte et ekstra spær eller to.

https://www.npi.dk/nordisk-pladeimport/wp-content/uploads/2012/07/Produkt-og-montage-OSB-3-2016.pdf

Med mindre du gerne vil have et skævt loft så laves faldopbygning ved at skære de lange kiler som lægges ovenpå spærene.

/BOFH 

Tænkte at lave udluftning med lægter efterfølgende. Så får jeg udluftning i siderne, og slipper for taghætter (bygger opad gavl).

Ift kiler: jeg vil gerne have skævt loft. Altså, tiltænkt skævt. Loftshøjde er vigtig og det er ca 8 cm ekstra i den ene side. Jeg er bare i tvivl om jeg blot kan lægge spær af på rem, eller om de skal kiles op så de hviler på hele fladen. 
Spærende skæres af så den er glat mod mur, i anlægsfladen laves et lille indhak så der er fuldt anlæg mod remmen. Fiksering i begge ender kan laves med stikskruer.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 07-08-2024 01:38:43

Spærende skæres af så den er glat mod mur, i anlægsfladen laves et lille indhak så der er fuldt anlæg mod remmen. Fiksering i begge ender kan laves med stikskruer.

/BOFH 

Tak. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis