Spær garage

Hej folkens. 
Jeg skal til at lave en garage med hvor der er 9 meters spænd på spær til taget. 
Jeg havde tænkt mig at lave den i stålprofiler da jeg selv kan lave det hele og får materiale til en fornuftig pris. Jeg blev så informeret om at de skal være CE mærket så det er jeg gået fra igen. Min kammerat har så anbefalet at lave den i I-profiler (Kerto spær). Jeg har dog aldrig arbejdet eller set dem før så er derfor lidt betænkelig. 
Er disse spær fornuftige at bruge ? Tænker også fremadrettet med holdbarhed osv ? 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine stålspær skal kun være godkendte hvis du skal kunne dokumentere bæreevnen ifb.m en byggetilladelse, så jeg ville absolut ikke have nogen betænkeligheder ved selv at lave dem.

Lvl bjælker, er naturligvis også en fin løsning, der har været anvendt i mange år uden problemer, men de er noget dyre. De har den fordel fremforstålspær at du kan sømme direkte i dem.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 06-08-2024 17:15:16

Dine stålspær skal kun være godkendte hvis du skal kunne dokumentere bæreevnen ifb.m en byggetilladelse, så jeg ville absolut ikke have nogen betænkeligheder ved selv at lave dem.

Lvl bjælker, er naturligvis også en fin løsning, der har været anvendt i mange år uden problemer, men de er noget dyre. De har den fordel fremforstålspær at du kan sømme direkte i dem.

Jeg har læst mig frem til at se skal være CE godkendte hvilken firmaer kun kan lave. Er dette ikke korrekt ?

Jo, for spærene er godkendte kræver det et kvalitetssikringssystem, et svejsecertifikat og nogle styrkeberegninger, men du skal bruge dem til en sekundær bygning hos dig selv.

Lvl spærene kræver fuldstændig det samme -svejsecertifikatet naturligvis😁

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 06-08-2024 18:21:24

Jo, for spærene er godkendte kræver det et kvalitetssikringssystem, et svejsecertifikat og nogle styrkeberegninger, men du skal bruge dem til en sekundær bygning hos dig selv.

Lvl spærene kræver fuldstændig det samme -svejsecertifikatet naturligvis😁

Så det vil sige fordi at jeg selv producerer dem til mit eget byggeri skal de ikke CE mærkes, men blot være statiske beregnet ?

Om det er ok at der kun ligger statiske beregninger af spærene, og ikke en egentlig dokumentation af fremstillingen, tænker jeg reelt kun du kan få hos teknisk forvaltning, de det er dem der i givetfald skal godkende din byggetilladelse,  så ring eller skriv, og spørg her.

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis