Hvordan fjerner jeg limrester fra klistermærke på køleskab?

Jeg har for nyligt købt nyt køleskab. Desværre blev det leveret med et stort (10x30cm) klistermærke fra producenten på fronten.
Jeg har fjernet klistermærket så godt jeg kan, men der er nu limrester tilbage (Se billede)

Hvordan fjerner jeg bedst disse limrester uden samtidigt at skade lakken/malingen på fronten?

Jeg har tænkt over forskellige kemikalier, men ved ikke, hvad der er mest egnet

1. Husholdningssprit
  2. Lampeolie
  3. Rensebenzin
  4. Acetone
  5. ... andet?

Jeg tror jeg har sorteret listen ovenfor fra mindst skrap til mest skrap middel.

Jeg har tidligere hørt om at man skal bruge sprit til at fjerne klistermærkespor og tapespor, men synes aldrig jeg har held med det. Lampeolie og rensebenzin kan måske klare det, men ved ikke, om de kan opløse lakken?
Acetone brugte jeg engang for mange år tilbage til at fjerne nogle limrester fra et apparat. Det virkede, men malingens skinnende finish gik også af/blev grim. Så derfor er jeg lidt tilbageholdende med at bruge dette...

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rensebenzin - det bruger jeg altid. 

DLG skrev den 06-08-2024 13:25:53

Rensebenzin - det bruger jeg altid.

Har prøvet med lidt forsigtigt rensebenzin på køkkenrulle. Synes ikke rigtigt det har en effekt.

Hvordan gør du? Skal det helst på en ​klud? Og skal der meget knofedt til?
prøv petroleum eller WD40
Ved nogle typer lim er det mest effektive ganske alm madolie.
Det har jeg før brugt med succes ​efter klistermærker på vinduer, der virkede de skrappere midler slet ikke.
djaydjay skrev den 06-08-2024 15:32:21

Ved nogle typer lim er det mest effektive ganske alm madolie.
Det har jeg før brugt med succes efter klistermærker på vinduer, der virkede de skrappere midler slet ikke.

Altså mener du olivenolie? Hvis det kan tage det, så lyder det jo let. Det må jeg prøve, når jeg kommer hjem.

Annonce
larsen56 skrev den 06-08-2024 13:54:55

prøv petroleum eller WD40

God ide. Har begge dele på lager.

Skift mellem madolie og opvaskemiddel (til håndopvask).

Rensebezin. Men det tager et par minutter før det virker (limen skal blødes op først).

Bent Andersen skrev den 06-08-2024 22:50:47

Rensebezin. Men det tager et par minutter før det virker (limen skal blødes op først).

OK. Betyder det, at det skal smøres ind over lang tid? Eller skal det bare smøres på med en klud. Og så tørres af efter et par minutter?

Er det helt sikkert ift. ikke at skade lakken/malingen?
Det betyder, at skal lade området være vædet i rensebenzin et par minutter. En stykke vædet køkkenrulle presset hen over stedet er nok.
Ofte skal en smule knofedt til: limen bliver blød, men skal stadig rulles af som små "pølser" med en tommelfinger.
Lakken tager ikke skade, bare rolig.
Hold fingrene fra Acetone eller cellulosefortynder, det skader ret sikkert lakken.
I de meget få tilfælde hvor rensebenzin ikke virker, så er husholdningssprit midlet.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også