Hvor finder jeg dæksel til ældre lampeudtag

Jeg har denne type lampeudtag. Hvor får jeg fat i dæksel og aflastningsskrue til dem?

Det er en ældre type. De er ca 70mm i diameter. Og altså ikke 75mm som de moderne dåser.  

Der er plads til en lille blå aflastningsskrue af plast i midten. Denne mangler på de fleste. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Billedet viser et gammelt NES udtag. Det er udgået for næsten 50 år siden. Du finder nok ikke skruen til aflastning eller for den sags skyld et dæksel.

fase
Ja, det passer meget godt. Huset er fra 71.
Jeg har kigget på Genbyg.dk og der kan jeg ikke lige finde serien.

Øv altså.

Hvad ville du gøre, hvis ud havde et hus med en masse af disse udtag, hvor de fleste mangler dæksel og aflastningsskrue?

Som jeg ser det har jeg følgende muligheder:

1: Udskifte samtlige lampeudtag til nye. Dette er en bekostelig affære og det har jeg ikke råd til pt.

2: Ignorere problemet ligesom tidligere ejere har gjort de sidste 50 år. Monter lamper uden aflastning (hvilket nok går OK, så længe lamperne ikke skal hænge ned fra udtaget - og det tror jeg ikke jeg får brug for alligevel). Mht. dæksler, så har tidligere ejer monteret nye 75mm dæksler oven på disse NES udtag. De er jo lidt for store, så derfor er de sat fast i loftet vha. 2 små kabelklips. Det er ikke smukt, men det er bedre end ikke noget ​dæksel...

3: Andre løsninger?

Ø68 
Ø75 
De mere moderne er 80/83mm.
Muligt 68’eren passer, det er noget før min tid.
Er det også de gl metaldåser bagved?
Plastskruen i midten er en pinolskrue. Købte engang et sortiment for ingenting på alibaba, passede fint.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 06-08-2024 17:34:12

Er det også de gl metaldåser bagved?
Plastskruen i midten er en pinolskrue. Købte engang et sortiment for ingenting på alibaba, passede fint.

/BOFH 

Dåsen ser ud til at være af sort plastic. Formentlig bakalit?

Nøj, det ville være fedt, hvis jeg kunne finde sådan en skrue. Hvad søgte du på for at finde den skrue på alibaba (AliExpress formoder jeg - medmindre du skulle have en hel container-fuld?)

Har du samme dåser i dit hus?

Annonce
Der er en på dba som oplyser, at han har en del gamle elartikler, uden at beskrive dem nærmere. Måske er du heldig, hvis du prøver at kontakte ham.
dba
Det han sælger i annoncen er noget andet, men han oplyser ovenstående i teksten.

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis