Martin dalby skrev den 05-08-2024 20:39:28
Puha, det bliver dyrt 😆 drømmen er omfangsdræn, men pengepungen siger vent lidt.
Det er ikke de indvendig vægge jeg vil spartle op/om, kun de som er mod terræn. Kælderen er på 85 m2.
Tak for svaret, jeg undersøger det lige
Ja, det er dyrt - regn nok med en mio. Men du kan spare mange hundrede tusinde ved at gøre det meste af gravearbejdet selv (det skal graves i hånden, når det er inde i en kælder og tager derfor lang tid. Men det er typisk noget de fleste kan gøre selv med lidt rådgivning fra entreprenøren. Tag orlov nogle uger og grav grav grav.
Tænk på det at du får 85 nye kvadratmeter uden at skulle lave en eller anden ny grim tilbygning. Når engang du skal sælge huset, så har du scoret kassen.
Hvis du har et stort lån kan du også tale med banken om en revurdering af huset efterfølgende og så slippe med billigere låneomkostninger.
Nå, men tilbage til emnet: når det er udvendigt er det naturligvis en helt anden sag. Jeg vil dog stadig mene, at det jeg beskrev vil løse det udvendige også.
Men hvis du kun skal klare det udvendige, så tror jeg du vil blive ved med at løbe ind i, at muren trækker vand ind. Men måske en murer byder ind med en løsning.
PS. Glemte at sige, at når du understøber, så skal du sikre imod fugt nedefra med pap under den ekspanderende beton.