Beton på kældervægge

Halløjsa alle.

Jeg har en murermestervilla fra 1952.
Kældervæggene står orginale, men malet af tidligere ejer med noget som nok ikke er diffusion åbent. Mange steder falder pudsen af. Kælderen har som alle ældre kældre fra dengang et lidt forhøjet fugt niveau.
Jeg har banket alt puds ned til rent beton i et rum som prøve klud. Der er fra gulv til terræn højde, ca 1.4 meter. Dybden er ca. 3 cm. Efter terrænhøjden er pudset fint så det forbliver.
Hvordan gør jeg der bedst og med hvilken beton? Skal jeg smide noget armering ind for at undgå svind revner?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bruger Ytong Multipor. Det er letbeton blokke som isolerer og muren kan ånde igennem.

Men overvej at lave omfangsdræn og enten Platon på væggene udvendigt eller endnu bedre: udvendig isolering vha. styroform blokke med drænriller og fibertex lag.

Skal du have det virkeligt fint, så bryder du gulvet op og laver nyt dræn og kloak og understøber fundamentet, så kælderen kan blive højere (murermestervillaer har typisk ikke høje kældre). Så støber du nyt gulv med gulvvarme.
Og nu har du en etage som er lige til at bo i. Og indeklima er på højde med resten af huset - hvis ikke bedre.

Få evt. en diamantborer til at bore nogle 10-12cm huller i soklen i hvert rum, så der kan være lidt passiv udluftning.

PS. Husk radon sug når du alligevel er i gang.
Puha, det bliver dyrt 😆 drømmen er omfangsdræn, men pengepungen siger vent lidt. 
Det er ikke de indvendig vægge jeg vil spartle op/om, kun de som er mod terræn. Kælderen er på 85 m2. 
Tak for svaret, jeg undersøger det lige
Martin dalby skrev den 05-08-2024 20:39:28

Puha, det bliver dyrt 😆 drømmen er omfangsdræn, men pengepungen siger vent lidt.
Det er ikke de indvendig vægge jeg vil spartle op/om, kun de som er mod terræn. Kælderen er på 85 m2.
Tak for svaret, jeg undersøger det lige

Ja, det er dyrt - regn nok med en mio. Men du kan spare mange hundrede tusinde ved at gøre det meste af gravearbejdet selv (det skal graves i hånden, når det er inde i en kælder og tager derfor lang tid. Men det er typisk noget de fleste kan gøre selv med lidt rådgivning fra entreprenøren. Tag orlov nogle uger og grav grav grav.

Tænk på det at du får 85 nye kvadratmeter uden at skulle lave en eller anden ny grim tilbygning. Når engang du skal sælge huset, så har du scoret kassen.

Hvis du har et stort lån kan du også tale med banken om en revurdering af huset efterfølgende og så slippe med  billigere låneomkostninger.

Nå, men tilbage til emnet: når det er udvendigt er det naturligvis en helt anden sag. Jeg vil dog stadig mene, at det jeg beskrev vil løse det udvendige også.

Men hvis du kun skal klare det udvendige, så tror jeg du vil blive ved med at løbe ind i, at muren trækker vand ind. Men måske en murer byder ind med en løsning.

PS. Glemte at sige, at når du understøber, så skal du ​sikre imod fugt nedefra med pap under ​den ekspanderende beton.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Køb din spartelmasse online på Flügger.dk - få leveret eller hent i butik.     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis