Opmuring af gasbeton hjørne

Hej,
Jeg har fjernet en stump væg og er nu efterladt med dette knap så pæne “hjørne”. Jeg leder efter svar på følgende:
Hvilke materialer og værktøj skal jeg bruge?
Den mørtel/beton der skal bruges, hvad skal den hedde?
Hvad er fremgangsmåden for at gøre dette pænt igen?
Det skal gerne ende ud med at være et flot 90 graders hjørne, selvfølgelig med hjørneforstærker i. Væggen er af gasbeton.

Jeg forestiller mig at jeg skal bruge noget mørtel der er relativt tykt, så det bliver på sin plads. Derudover tænker jeg at det ville øge hæftning og styrke at skrue nogle lange skruer i væggen og lade dem stikke et godt stykke ud, så mørtlen hærder omkring disse. Jeg har dog svært ved at se hvordan jeg kan fortsætte væggenes side ud til hjørnet, så præcist som muligt og ende med et hjørne der er så tæt på 90 grader som muligt.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge cement + bakkemørtel (1:8 er rigeligt stærk) eller evt en færdigblandet, skruer bør være unødvendigt. 
Underlaget fugtes og svummes med det du skal pudse med.
Du spænder et bræt på fra den ene side i hele højden, brættets inderkant skal flugte ud til det niveau hvor det endelige hjørne skal være.
Herefter fyldes op med mørtel på modsatte væg op imod brættet, det skal trykkes godt og rettes groft af. Når mørtel har sat sig fjernes brættet forsigtigt ved at trække det væk fra hjørnet, herefter gentages processen fra modsatte side.
Til slut fjernes brættet igen, overfladen fugtes og mørtel filtses forsigtigt ind imod eksisterende væg for at udglatte overgangen.

Der er en hurtig film her der viser processen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH, tusind tak for informativt svar og beklager jeg ikke har vendt tilbage noget før.

Jeg har nu haft tid til at kigge på skadesomfanget og det ser ikke så slemt ud. Vil det holde hvis jeg blot spartler det op med alm. spartelmasse? Det skal gerne ende ud med spartelmasse, hjørneprofil, filt og maling. Jeg har taget nogle ​nye billeder ​og håber du kan hjælpe med at vurdere sagen endnu en gang. Jeg er bekymret for at starte med mørtel, når ​jeg ikke er så murer-erfaren og så ende ​med at komme "udover niveau", hvor det så skal slibes eller lignende til under ​niveau, for at have plads til spartel, hjørneprofil, filt og maling.
Har været i lign situation med en lunke engang. 

Du kan godt gøre det med spartel men kommer til at tage for evigt ift lagtykkelse og tørretid. For at undgå at væggen ender med at være lidt blød i stykket hen mod hjørnet ville jeg bruge en grov sandspartel evt med fiberforstærkning. Sørg for IKKE at lægge et tykt lag spartel på (max 3-4mm ad gangen) ellers tager det over en uge om at tørre og synker/revner opstår først hen imod slutningen. 

/BOFH 

Endnu engang tak for svar. Når du skriver "sandspartel evt med fiberforstærkning" er det så et sandspartelprodukt som er fiberforstærket, eller køber man fiberforstærkning ved siden af og blander i en alm. sandspartel?

Jeg er også meget bekymret for at hjørnet bliver blødt, revner eller simpelthen falder af pga. for dårlig hæftning. Kan man smide noget i "hullet" for at afhjælpe dette, ligesom rionet i beton? eller overtænker jeg det?
Jeg har fundet produktet Ardex F5, som jeg ikke har brugt før, men det er en fiberforstærket facadespartelmasse, som hærder og tørrer hurtigt uden revner, selv i tykke lagtykkelser. Tror du det vil være passende til mit scenarie?
Annonce
Du skal bruge rotband knauf gipspuds.

Du skruer et bræt på væggen så det passer med de cm du har må på tommestokken eller så brættet flugter spartlen (ligesom tommestokken på dine billeder)

Så kan du lige skrue et par skruer i så det har noget at hæfte fast i hvis nødvendigt. Så blander du bare gipspudsen op med vand så tykt eller tyndt du nu vil have det og fylder op mellem bræt og indtil væggen igen er lige.

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Kender ikke f5, hvis man skulle den vej ville jeg vælge en cementbaseret og det ved jeg ikke om det er.
Nu det er indendørs er gipspuds er også et godt bud, bare vær opmærksom på blandemængden da der er begrænset pot-time da det stivner relativt hurtigt.

/BOFH 

@kaempekran, tak for dit bud!

Hvorfor vil du bruge gipspuds? Er struktur og styrke i gips ikke meget forskellig fra gasbeton?
Vil du mene jeg skal bruge armering af en art?
I produktdatabladet for produktet står der: "Ved blandingsmurværk, og hvor forskellige pudsunderlag mødes, skal  gipspuds fuldarmeres med Knauf armeringsnet, som stryges ind i den våde puds."
matiashaabet skrev den 09-08-2024 11:46:13

@kaempekran, tak for dit bud!

Hvorfor vil du bruge gipspuds? Er struktur og styrke i gips ikke meget forskellig fra gasbeton?
Vil du mene jeg skal bruge armering af en art?
I produktdatabladet for produktet står der: "Ved blandingsmurværk, og hvor forskellige pudsunderlag mødes, skal  gipspuds fuldarmeres med Knauf armeringsnet, som stryges ind i den våde puds."

Fordi det er utroligt nemt at arbejde med, kan lægges på i tykke lag og tørrer enormt hurtigt. Flere murere jeg har arbejdet sammen med har brugt samme produkt til at rette op på væggen. Struktur og styrke er ret tæt på gasbeton.

Selv har jeg brugt det til at reparere væggen som ses i billedet under og der har intet problem været med styrke så i den mængde du skal have på vil der heller ikke være noget problem.

Jeg mener ikke der er nogen grund til at armere.

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Endnu engang tak for svar @kaempekran,

Er gasbeton sugende nok til at være “sugende underlag”? Der står at sugende underlag først skal primes med knauf betokontakt eller knauf primer. Hvis jeg ikke kan finde disse, kan jeg så bruge andre primere og hvis ja, hvad skal de så hedde udover “primer”? Jeg mener at jeg har noget betonprimer, kan det bruges?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også