Stikdåse/forlængerledning til lampeudtag - lovligt?

Hej

Jeg har en LED strip som er lavet til at tilslutte alm. stikkontakt.
Jeg ønsker at lægge den ovenpå en hylde oppe under loftet. Der er et lampeudtag lige ved.
Det vil være meget bekvemmeligt at tilslutte en 3 stikdåse som denne på billedet til lampeudtaget.
På den måde vil jeg kunne tilslutte LED lysstrips til stikdåsen og dermed får jeg 1) ikke nogen grimme ledninger ned til stikudtaget i væggen og 2) jeg kan tænde og slukke for LED stripsen direkte fra lyskontakten ved døren.

Men er det lovligt?

Umiddelbart skulle der jo ikke være noget farligt i det, men jeg har bare ikke set et lampeudtag brugt på denne måde før.

Jeg har heller ikke kunne finde noget info om det på nettet.

Håber der er en elkyndig der ved noget om det.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan noget spørger du ikke om. Der er ikke noget farligt i det, men der kommer sikkert et svar, der fortæller, at et lampeudtag kun er til tilslutning af lamper.

fase
S. Fabrin skrev den 05-08-2024 12:35:54

Sådan noget spørger du ikke om. Der er ikke noget farligt i det, men der kommer sikkert et svar, der fortæller, at et lampeudtag kun er til tilslutning af lamper.

Der er netop ikke noget farligt i det - så hvorfor skulle det ikke være tilladt?

Jeg mindes at der er flere elektrikere eller tidligere elektrikere her på forum. Så det kunne jo være, at der var en som bød ind med et korrekt svar :-)
Ingen der kan svare på det? 🤷🏼‍♂️
Synes ellers at Fabrin ret tydeligt har skrevet at det ikke er tilladt.

Søren O
Det er måske ikke tilladt, men det er i hvert fald grimt. Tag stikprop af led strip og tilslut den direkte i udtaget eller forlænge strips med noget krympeflex osv. og så tilslutte ledning i udtag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
LennartBertelsen skrev den 05-08-2024 12:37:55

S. Fabrin skrev den 05-08-2024 12:35:54

Der er netop ikke noget farligt i det - så hvorfor skulle det ikke være tilladt?

Jeg mindes at der er flere elektrikere eller tidligere elektrikere her på forum. Så det kunne jo være, at der var en som bød ind med et korrekt svar :-)

Når jeg skriver, som jeg gør, er det fordi, der i et tidligere spørgsmål om det samme, kom et indlæg med beskeden om, at der kun måtte tilsluttes lamper og ikke andet. Ingen nævnt og ingen glemt. 

fase
ev elmand skrev den 05-08-2024 22:48:30

Det er måske ikke tilladt, men det er i hvert fald grimt. Tag stikprop af led strip og tilslut den direkte i udtaget eller forlænge strips med noget krympeflex osv. og så tilslutte ledning i udtag. 

Tjah, det er ikke så nemt, når stikket ender i en transformator.

Jeg er mest interesseret i at vide, om det er lovligt eller ej. Hvor kan jeg mon finde info om det?

Det er helt sikkert ikke kun lamper der må tilsluttes et lampeudtag, fordi fx badeværelsesventilatorer bruger også lampeudtag.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere overbevist bliver jeg om, at det må være lovligt. Men jeg ville gerne have det bekræftet...
Demonter stikproppen på dit trestik og monter den frie ende i lampeudtaget. Så er det klaret. 
I øvrigt ville jeg montere et stykke ledning med et forlængerled, der ikke fylder så meget, som det du viser.
Badeværelsesventilatoren er fastmonteret, så det er noget andet. En gang i mellem må man også som elektriker sige er det OK. Du kan ikke finde et sted i reglerne, hvor det står, at man må lade en ledning fra et lampested ende i et forlængerled. 

fase
Mange af vores love og regler, i alle mulige afskygninger, beskriver typisk hvad vi ikke må. Desværre betyder det ikke at alt, der ikke er forbudt, er tilladt.
Med eller uden brug af sund faglig fornuft.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
S. Fabrin skrev den 06-08-2024 09:37:35

Demonter stikproppen på dit trestik og monter den frie ende i lampeudtaget. Så er det klaret. 

Ja, det er netop dét jeg gerne vil gøre. Og er enig i, at det er bedre at bruge en forlengerledning end 3-stik. Men nu havde jeg bare ikke sådan en liggende. Men det køber jeg.

Badeværelsesventilatoren er fastmonteret, så det er noget andet.

​Ja, det gør måske en forskel, det kan jeg godt se.

En gang i mellem må man også som elektriker sige er det OK. Du kan ikke finde et sted i reglerne, hvor det står, at man må lade en ledning fra et lampested ende i et forlængerled. 

OK. ​

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis