Afmontering af el gulvvarme

Hej.
Jeg skal have demonteret noget gulvvarme der ligger under nogle fliser. Jeg vil gerne have at det er sådan at når jeg river gulvet op så jeg ikke får stød. Det er elkabler/eltracing der ligger der. Den går på gruppe “køkken” i tavlen. Hvad gør jeg?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at løsne termostaten til gulvvarmen. Gulvvarmekablet er sikkert tilkoblet der. Så afmonterer du bare ledningerne til gulvvarmekablet.

Søren O
Måske er forsyningen til gulvvarmen taget fra køkkengruppen. Der er umuligt at vide uden at stå på stedet. Men slå gruppen fra og skru op for temperaturen og se om varmen går i gang. Hvis ikke er det den rigtige gruppe. Så skal du bare finde ledningerne i gruppen.
Og hvis det kun er varmekablet, der skal kobles fra, gør du som Søren beskriver.

fase
Hej tak for hjælpen. Men hvis jeg kun afmontere kablet til eltracingen og ikke forsyningen, er der så ik stadig strøm i de kabler der ligger under fliserne?
Inde bag termostaten kan du se i hvilken retning forsyningskablet kommer fra. Kommer forsyningskablet op fra gulvet vil der være en risiko.
Når forsyningen til varmekablet er afbrudt ved termostaten, ​er der ingen strøm i varmekablet.

Søren O
Som Fabrin skriver så test med den lille lampe som sider i termostat. 
Se om lampen kan lyse når du skruer op og forlanger fuld varme. 
Kan lampen stadig lyse med et kabel skruet af så sidder forsynings kabel stadig i termostat, og varmekabel er uden spænding. 
Men du får nu ingen stød selv om du hugger kabel over med strøm på. Det eneste du risikerer er at HPFI slår fra eller sikring springer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis