Konstruktion af skur - Trykimprægneret eller ubehandlet træ

Hej LDS  

Jeg skal til at bygge et skur i trækonstruktion og træbeklædning som males sort. Skuret sættes på en bundrem på stolpefødder hvor der er lagt fliser (altså ingen gulvisolering i skuret, kun fliser). Bundremmen er trykimprægneret tømmer 97x97 mm - den er lavet og monteret på stolpefødderne. 

Skuret skal anvendes til opbevaring af redskaber og havemøbler henover vinteren - altså intet behov for at det er frostfrit.

Mit spørgsmål går på hvorvidt det anbefales at anvende trykimprægneret træ til resten af trækonstruktionen / skelettet som skal stå oven på bundremmen? Her tænker jeg ikke i forhold til pris, men holdbar/anvendelse i et skur som dette. 

Jeg synes at have set flere skure hvor selve trækonstruktionen er lavet i ubehandlet træ, mens træbeklædningen selvfølgelig har en form for beskyttelse (imprægneret/olieret/malet).
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Generelt kan al træ der ikke er i direkte kontakt med jord, opstigende fugt, UV mv. være ubehandlet ( hvidt træ )
Men du kan også vælge behandlet overalt, det afgør prisen som regel. Mht. sandkasser, plantekasser og andet tæt på børn, dyr og fødevarer, er der andre regler.
Hvis pris betyder mindre, så brug trygimpr. overalt, da luftfugtigheden i skure kan variere en del. 2 x grunding af ubehandlede tag--regler er efter min mening helt ok, afh. af tagbelægning.

Tak for svaret, cdp  

Prisen ser ikke ud til at være den store forskel (i hvert fald på de materialer jeg skal bruge), så jeg holder mig til det trykimprægnerede træ   
Jeg ville til enhver tid bruge ubehandlet træ til alt andet end bundremmen og yderbeklædningen. Kvaliteten af det trykimpregnerede er generelt dårligere end det hvide, det kan ikke males før det har tørret 1/2 år samt hvis man ser med klimaøjne så kan det ikke genanvendes.

Selvbygger med stort S. 
Hvordan er holdbarheden på selve træbeklædningen hvis det er ubehandlet træ som males?

Selve konstruktionen får ikke direkte kontakt med vand eller jord - hvordan vil forskellen være i holdbarheden på ubehandlet træ kontra trykimprægneret?
K.Hvoldal skrev den 04-08-2024 16:34:24

Hvordan er holdbarheden på selve træbeklædningen hvis det er ubehandlet træ som males?

Selve konstruktionen får ikke direkte kontakt med vand eller jord - hvordan vil forskellen være i holdbarheden på ubehandlet træ kontra trykimprægneret?

Holdbarheden af yderbeklædningen afhænger 100% af hvor god konstruktiv træbeskyttelse du laver, samt træsorten. En ubehandlet facade i douglas kan hvis den er lavet rigtigt godt holde over 50 år.

Skelettet af bygningen påvirkes ikke af vand, og vil kunne holde et par hundrede år uanset om det er trykimpregneret eller ikke.

Selvbygger med stort S. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også