Søjleboremaskine til store plader

Hej,

Jeg skal bore en masse huller i en stak af 60x60cm MDF-plader. (3mm tykke). Hullerne er placeret alle steder på pladen.

Til det formål lyder en søjleboremaskine perfekt, men kan umiddelbart ikke finde søjleboremaskine som kan bruge til det formål, da ingen af dem vil kunne bore midt på en større plader. Har kigget på borestander, men her vil jeg miste en del præcision sammenlignet med en søjleboremaskine (Har en én liggende men synes ikke den er så "glidende".

Findes der et produkt som opfylder det jeg vil? (Hullerne skal bores med et 12.7mm bor). 

Eksempel på plade er vedhæftet som giver en idé om det jeg skal.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have fat på en radialboremaskine, som denne her (findes også større) ​LinK​​​
(lige denne her model, skal du nok have en plade på, så planet bliver større)            

Vi prøver igen, i morgen --
Men hvordan vil du bruge den til, at bore midt på en 60x60 plade? Stangen i midten af maskinen er jo i vejen. Jeg har måske ikke helt fanget hvordan den virker, men for sådan en stor plade, er man da nødt til at kunne sætte boremaskinen ovenpå pladen, hvor den så vil kunne bore lodret ned?
Hvis præcision er vigtig for dig, ville jeg finde en der kan CNC fræse det for dig.
Jeg ville dog mene, at borestander vil fungere OK

Med venlig hilsen

Anders

Afstanden fra søjle til borepatron ligger mellem 130-420mm. Overdelen med motor og borepatron kan flyttes.
Jonas_h skrev den 02-08-2024 12:07:32

Men hvordan vil du bruge den til, at bore midt på en 60x60 plade? Stangen i midten af maskinen er jo i vejen. Jeg har måske ikke helt fanget hvordan den virker, men for sådan en stor plade, er man da nødt til at kunne sætte boremaskinen ovenpå pladen, hvor den så vil kunne bore lodret ned?

Prøv at kik på billedet, Hele enheden kan skydes ud, så får du en afstand fra borepatron til den lodrette søjle på 42 cm
Som der også står i linket.
(så du kan nå ind til midten på en plade der måler 84 x 84 cm.)

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeg ved ikke hvordan du vil lave mønstret, men når du har de ville jeg bruge en overfræser.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Overfræser var også min første tanke. Jeg vil dog være bange for at der skal noget ekstra værktøj til styre det. Der skal utroligt lidt forskydning til på en stribe huller, før end det kan ses. Hvis det visuelle ikke har betydning, ville jeg blot bruge en overfræser.

Hvis det skal se ud som på billedet, skal der nok bruges en CNC-fræser. En CNC-laser kan også bruges, men den vil efterlade sorte mærker omkring hullerne. .

Hvis det skal se ud som på billedet, skal der nok bruges en CNC-fræser. En CNC-laser kan også bruges, men den vil efterlade sorte mærker omkring hullerne. .

Så kan man skære hullerne på 12,6 mm og raspe brændemærkerne af med det ønskede 12,7 mm bor.

MDF indeholde en masse lim som lasere ikke er så glad for, så den skal ikke være for svag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis