Tagkonstruktion - Vindkrydsafstivning

Halløj derude :)
Da jeg muligvis skal ud og kigge på vores første hus igen ville jeg lige høre nogle af jer herinde om i evt har fået lavet - Vindkryds afstivning på loftet - Det er et parcelhus.
Da den er under GRÅ ​- Burde fejlen ikke være alvorlig, men jeg synes nu at det kunne lyde lidt alvorligt ​og at man burde få det lavet hurtigt ? Og tænker lidt på om ​sådan noget koster meget? ​
jeg har vedhæftet et ​billede fra Tilstands rapporten.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er, forudsat spærene ikke skal rettes op, en opgave som tager 1 time + 2000kr i vindtræksbånd + strammere.

Man bør naturligvis få det lavet, men hvis tagkonstruktionen har kunnet stå indtil nu kan den nok også fortsat.

Selvbygger med stort S. 
Okay mange tak for svaret. Det beroliger:) 
Så må jeg prøve at se, hvordan det kan laves ellers finde en tømrer 
Det er nok noget optimistisk med 1 times arbejdsløn. Men enig det laves fra lofts rummet, så det er en typisk gør det selv opgave. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er ret let at lave selv når der er adgang til loftet. Man kan bruge vindtræksbånd som foreslået ovenfor men hvis der er plads til at få dem op kan man lave en (ofte bedre) løsning en hel del billigere med taglægter på undersiden af spær.

Mere info her.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 02-08-2024 22:42:52

Det er ret let at lave selv når der er adgang til loftet. Man kan bruge vindtræksbånd som foreslået ovenfor men hvis der er plads til at få dem op kan man lave en (ofte bedre) løsning en hel del billigere med taglægter på undersiden af spær.

Mere info her.

/BOFH 

Taglægter på undersiden- er det ment som på billeder jeg har vedhæftet 

Annonce
Ja der skal bare skrues / sømmes taglægter på diagonalt. Jeg ved ikke hvad de firkantede plader gør godt for. Det kan være ekstra forstærkning i enderne af lægter. Jeg synes ofte at lægter blot er skruet i alle spær som de krydser. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 03-08-2024 13:36:14

Jeg ved ikke hvad de firkantede plader gør godt for. Det kan være ekstra forstærkning i enderne af lægter. Jeg synes ofte at lægter blot er skruet i alle spær som de krydser. 

Det er en ekstra forstærkning som gør at lasten til spæret ikke afsættes i et enkelt punkt men over en større del af spæret, ses ikke ofte og er heller ikke gjort her.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis