Lakfjerner på finer

Hej alle 

Er der nogen, der har forsøgt sig med lak/malingfjerner på fineret dør? 

Vi har nogle ældre døre fineret med Douglas gran (Oregon pine) fra 60erne. De er lakeret med en meget stærk lak som tager mig lang tid at slibe igennem. Selv med en excentersliber. Vi har godt 10 døre, der alle skal slibes, så søger andre løsninger (evt efterfulgt af en hurtig slibning). Tænker lakfjerneren nok skal tage den, men er lidt bange for om den også frigør fineren eller skaber en kedelig overflade. Vil give ny lak eller olie efterfølgende. Kan selvfølgelig prøve med et lille hjørne først, men det siger jo ikke så meget om holdbarheden over tid. 

Hvad siger I`?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt tricky. Det meste lak-opløser (Nitromors mm) indeholder acetone som også opløser limen der holder fineren fast. Jeg kan ikke lide de produkter der kræver afdækning i x minutter da risiko for at de opløser mere end toplaget forøges.

Ren acetone er meget flygtigt og når ikke at gøre underlaget "vådt" så limen opløses, har brugt denne metode på et bord med egefiner hvor det gik fint, du bør dog lave en prøve et sted for at se om det bider på lakken.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg ved det er et stort arbejde, men jeg ville bruge en ziehklinge til at trække 95 procent af lakken af, og så slibe resten med excentersliberen og til sidst med hånden i åreretningen.
Husk at fineren er et sted i mellem 0,5 og 3 mm tyk, så slibemaskinen kan lynhurtigt komme igennem den  
Hvis ellers dørene er "bevaringsværdige" er tiden ikke det man skal spare på.
Hastværk er lastværk.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også