Skalmuring og isolering

Hej,
Jeg skal igang med at skalmure vores tilbygning og har et par spørgsmål. Det er først gang jeg skal mure så det kommer til at gå langsomt for at sikre at resultatet bliver godt/acceptabelt.

Som i kan se på billedet er der ved min fundament 21cm fra kant til "indervæg", når man kommer til terendæk/gulv niveau så bliver der mere plads dvs ved gasbetonen er der 30cm mellem bærende væg og murstenvæg (jeg har krybekælder derfor de to vægtyper). Jeg har et par spørgsmål :

1. Hvor meget luft bør der være mellem hulrumisoleringen samt ydervægen ? Jeg har jo to forskellige tykkelser. Ingeniøren har specificeret 190mm 34lambda murbatts men jeg har meget mere plads. Hvis jeg bruger 190mm så er der 11cm luft, er det ikke mere end rigeligt så jeg kunne fylde mere isolering ?
  2. Når man murer, hvornår fylder man fugen ud, efter mørtel er fingertør ? Fylder man ud med samme mørtel ? Jeg påtænker at købe en fugetrykker.
  3. Hvilken blanding kører man af bakkemørtel 0-4 og cement, 1 cement og 7-8 bakkemørtel ?
  4. Er der noget med at murbindere ikke skal pege op men ned så der ikke kan ledes vand til den bærende mur eller er det bare en skrøne ?
På forhånd tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil også være rart at vide hvilken type forbandt man kan komme afsted på en skalmur. Er det ok med halv forbandt eller hvilken forbandt metode er den nemmeste og accepteret til en skalmur ?
For nu at tage det sidste spørgsmål først, så er der vel en forbandtmetode på resten af huset, så det ville sikkert se bedst ud at følge den metode.
Kan du ikke bare fylde hulmuren med isolering.
I dag er det et krav at fugerne er fyldte altså glat med forkant af muren. Du kan blande mørtel og cement i forholdet 10-1.

fase
Korrekt, det er der, den nye tilbygning er i L form så jeg har det fint med IKKE at følge den forbandt metode som er med krydsforbandt. Da det er første gang jeg skal mure ønsker jeg en simpel men holdbar løsning så estetikken kommer på anden plads.  Jo jeg fylder hulmuren med isolering, mit spørgsmål går ud på hvor meget luft skal der være eller skal der overhovedet være luftrum mellem formur og isolering og bagmur ? ok så Bakkemørtel 6,6% 10 dele og 1 del cement ?
Nu er det jo ikke mit hus, men jeg er ikke enig med dig i at æstetikken kommer i anden række. du skal sikkert se på det i mange år. Du bestemmer selvfølgelig, hvordan muren skal mures.
Der, hvor jeg bor nu, er muren fyldt op med isolering. Det var det også i huset, jeg byggede for mange år siden. Har rådgiveren givet nogen grund til, at der kun skal bruges 190 mm isolering, eller er det bare mindstekravet, der er anført?

fase
Jo du har ret omkring æstetikken men jeg tænker ikke man kan se det, havde det været en tilbygning i forlængelse af det gamle så havde jeg helt klart valgt det samme men det var mere for at gøre det nemmere for mig selv.

Omring isolering, ja det var minimum og jeg vil også gerne proppe mere isolering men jeg troede der skulle være noget luft ligesom man normalt har i loft isolering til ventilation men det kan jeg høre det er der ikke krav om.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis