Hej,
Jeg skal igang med at skalmure vores tilbygning og har et par spørgsmål. Det er først gang jeg skal mure så det kommer til at gå langsomt for at sikre at resultatet bliver godt/acceptabelt.
Som i kan se på billedet er der ved min fundament 21cm fra kant til "indervæg", når man kommer til terendæk/gulv niveau så bliver der mere plads dvs ved gasbetonen er der 30cm mellem bærende væg og murstenvæg (jeg har krybekælder derfor de to vægtyper). Jeg har et par spørgsmål :
- Hvor meget luft bør der være mellem hulrumisoleringen samt ydervægen ? Jeg har jo to forskellige tykkelser. Ingeniøren har specificeret 190mm 34lambda murbatts men jeg har meget mere plads. Hvis jeg bruger 190mm så er der 11cm luft, er det ikke mere end rigeligt så jeg kunne fylde mere isolering ?
- Når man murer, hvornår fylder man fugen ud, efter mørtel er fingertør ? Fylder man ud med samme mørtel ? Jeg påtænker at købe en fugetrykker.
- Hvilken blanding kører man af bakkemørtel 0-4 og cement, 1 cement og 7-8 bakkemørtel ?
- Er der noget med at murbindere ikke skal pege op men ned så der ikke kan ledes vand til den bærende mur eller er det bare en skrøne ?
På forhånd tak