Ny indkørsel + spørgsmål omkring trægulv

Hej
Er der nogle herinde som har erfaring med, eller har fået støbt en indkørsel i beton?

Jeg kunne nemlig godt tænke mig en betonindkørsel i mit nybyggede hus.
Planen er at lade mig inspirere at den ældre byggestil. Med smalle kørespor fra vejen osv.

Jeg er godt klar over at armeringsnet ville være en fordel til dette projekt. Men er der andre ting jeg skal være opmærksom på? Tænker så at bruge ral (Nordsø Perlesten), som belægning under betonen og armeringsnettet. Er det en god ide?

Mht trægulv
Så kunne jeg godt tænke mig at få lagt et trægulv i alle rum pånær køkkenet og i bryggers. Men jeg synes virkelig kvaliteten på træ er blevet ringe.

Hvorledes kan man opdrive et massivt parketgulv, UDEN knaster/revner og med en ok tykkelse i dagens Danmark?

Jeg ved at Junckers lavede nogle fantastisk flotte gulve i 1960erne i den klasse. Men det er længe siden. Og der tog man heller ikke stilling til gulvvarme osv.

Men er der andre som har et bud? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke gammel nok til at kunne huske andre gulve fra Junckers end det klassiske stavlimede bøgeparket. Hvis det er sådan noget du eftersøger er der en grund til du ikke finder noget, da det er håbløst umoderne.

Der findes en del producenter af massive plankegulve, f.eks Dinesen. Forvent en kvadratmeterpris på 12-1500kr. Bortset fra “praleeffekten” har jeg dog svært ved at se fordelen fremfor et lamelopbygget gulv.

Selvbygger med stort S. 

Selvbygger med stort S. 
Mht. ny indkørsel. Vær opmærksom påå at mange nye el-biler vejer + 2500 kg, når der skal funderes.

Bjarne Jensen

Tak for svar.
Det kan godt at det er håbløst umoderne. Men det var sgu kvalitetstræ man brugte dengang. Fordelen er vel at det holder længere. Der er forskel på 22 mm eller 3,60 mm i tykkelsen når det bliver slæbet🙂

Det her lyder umiddelbart interessant
https://greendozer.com/junckers-massivt-parketgulv-ubehandlet-3928-1001

Mht. indkørelsen så er det overvejende sandjord og ler under. Så for at sikre optimal bæreevne og stabilitet til fundamentet, så er det vel nok at man har en pude af ral eller stabilgrus i 20-30 cm? 
Grand Old Man skrev den 01-08-2024 16:55:03

Tak for svar.
Det kan godt at det er håbløst umoderne. Men det var sgu kvalitetstræ man brugte dengang. Fordelen er vel at det holder længere. Der er forskel på 22 mm eller 3,60 mm i tykkelsen når det bliver slæbet🙂

Det her lyder umiddelbart interessant
https://greendozer.com/junckers-massivt-parketgulv-ubehandlet-3928-1001

Mht. indkørelsen så er det overvejende sandjord og ler under. Så for at sikre optimal bæreevne og stabilitet til fundamentet, så er det vel nok at man har en pude af ral eller stabilgrus i 20-30 cm? 

Et gulv med slidlag på 3,6 mm kan vel tåle at blive slebet 3-4 gange hvilket er mere end man nogensinde vil have behov for i et alm. hus, så jeg ser ikke problemet.

Hvis du syntes et halgulv er flot i stuen, skal jeg ikke forsøge at tale dig fra det, men forvent ikke det tiltrækker købere den dag du skal af med huset igen.

Selvbygger med stort S. 
Vi indkøbte nyt plankegulv hos woodywood i Farum da vi havde behov. Vistnok eg.
Men nu ved jeg jo ikke om det er i dit nabolag, da du endnu ikke har tilføjet postnummer i profilen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis