Montering af port i leca?

Hej

Skal igang med skal-muring af mit værksted.
Det er opført i træ som bare skal beklædes med plader indvendig (fermacell, osb eller andet?)
Det bliver skal-muret i 10’er lecablokke. 
Jeg er lidt i vildrede ang. hvad jeg gør ved portåbning.

Jeg har trukket træskellet tilbage så der er plads til lecablok ved “falsen” (se billede), men er i tvivl om jeg burde køre træet helt ud til hvor sokkelblokken ender så jeg har noget at montere portskinnerne i?
Eller bør man mure hjørnet op i mursten så man kan fastgøre skinnerne deri med plugs og franske skruer?

Min oprindelige tanke var at mure 10’er blokken med rundt så den var glat med indervæggen og så fastgøre portskinner med gevindstænger og limanker ind i lecablokken, men ved ikke om det kan holde?

Det skal siges porten er ca 370x310, så er rimelig tung.

Evt andre ideer? 
Nogen der har lavet lignende?

Vh Casper
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu fremgår det ikke hvad det er for en port type du ønsker. Både vippe porte og ledhejse porte monteres på den indvendige side, så de sidder ikke i leca muren. Det er næste kun en hængsel port som jeg kan se, der skal monteres i selve porthullet og derfor fastgøres i leca. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Så misforstår vi hinanden :)
Det er en ledhejseport som skal monteres indvendig ja.
Men spørgsmålet går på om jeg skal fører skalmuren med rundt om hjørnet?

Ligesom hvis man lavede en dobbeltmuret væg i mursten med isolering imellem. Så skal enden jo lukkes
Du kan føre skalmur / leca med rundt, det er den pæneste løsning. Det vil jo være synlig på ydersiden. Beslaget på min ledhejse port ender 10 cm fra hjørnet, men det er en plade som er bukket ud imod hjørnet så skruer sidder 7 cm fra hjørnet. Det er jo lige på det kritiske sted imellem leca og træ.  
Så jeg ville nok skrue et stykke træ på siden, og så kun have leca i 5 cm tykkelse på det allersidste stykke. Så må du bore nye huller i port-beslaget så du kan skrue skråt ind i træet. 
Ellers er det limankre hvis du skal have noget skrue styrke i leca mur. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Som elmand skriver ,eller træ ud til sokkel og en eternit plade i falsen så har du heller ikke  en kuldebro. 
Hej igen

Elmand:
Ideen er god. Mine portskinner er bare lavet lidt dumt til den løsning, da de fastgøres inde hvor selve rullerne løber. Så der er ikke den store mulighed for at lave nye huller.
Så skal man da svejse/bolte nogle vinkler på deropaf så man flytter befæstningspunktet til “ydersiden” af skinnen??
Jeg havde også den tanke at man kunne mure skalmuren med rundt i dens fulde bredde og så montere gennemgående gevindstænger med møtrikker på henholdsvis inder og yderside af væggen? For jeg er stadig bange for at limanker ikke vil kunne holde i de blokke uanset?

Johnm:

Det var faktisk en god løsning med de plader. Er det nogle du har erfaring med? For jeg ville gerne have det så glat og jævnt så muligt i porthullet, så tænkte om man kunne trække et tyndt lag puds på bagefter?

Det skal siges at det hele skal pudses udvendig alligevel :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også